Sprzedawcom ciężarówek grożą bankructwa

Sprzedawcom ciężarówek grożą bankructwa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dealerom samochodów ciężarowych zajrzało w oczy widmo bankructwa. Wszystko przez to, że firmy transportowe i spedycyjne-logistyczne są w kiepskiej kondycji finansowej.

Niekorzystny kurs euro do złotego oraz wzrost cen paliwa spowodował, że tego typu działalność staje się coraz mniej opłacalna. W efekcie przedsiębiorcy zaczęli masowo rezygnować ze składanych w ubiegłym roku zamówień na nowe samochody.

Jeszcze 12 miesięcy temu, składając zamówienia, firmy musiały się liczyć nawet z rocznym oczekiwaniem na dostawę. Dzisiaj jest inaczej - to nie klient czeka na samochód, lecz samochód na klienta. Nic pomogły nawet gwałtowne obniżki cen, pisze Dziennik. Choć nową ciężarówkę można obecnie kupić już za 75 tys. euro, czyli nawet o 15% taniej niż w styczniu, nie znajdują one nabywców.

Problem jednak w tym, że fabryki, w których dealerzy zamówili samochody, żądają od nich teraz zapłaty za zamówione pojazdy. Jak ustalił "WSJ Polska", sprawa dotyczy przynajmniej kilkudziesięciu przedsiębiorców sprzedających pojazdy niezależnie od motoryzacyjnej sieci. Sytuacja jest delikatna, dlatego nikt bezpośrednio zainteresowany nie chce na ten temat oficjalnie mówić, licząc, że sprawę uda się załatwić po cichu. Niektórzy przedstawiciele firm transportowych, na których powołuje się "Dziennik" sugerują, że być może chodzi o wchłonięcie niezależnych firm dealerskich przez koncerny i zrobienie z nich przedstawicielstw. Jeszcze niedawno taki ruch wydawał się niemożliwy, gdyż niezależni sprzedawcy aut ciężarowych skutecznie bronili się przed zakusami oficjalnych importerów. Jednak obecnie mogą szybko utracić swą niezależność. Zdaniem specjalistów sytuacje może uratować jedynie nagle odbicie rynku transportowego, a wiele zależy np. od kursu euro.

Tegoroczną sprzedaż nowych ciężarówek szacowano na początku roku bardzo optymistycznie na blisko 23 tys. sztuk. Teraz eksperci sądzą, że spadnie ona do poziomu z 2006 r., gdy nowych samochodów ciężarowych sprzedano zaledwie ok. 15 tys. Sumując nowe auta z używanymi, na polskim rynku sprzedanych zostanie co najwyżej 55 tys. pojazdów, o 24 tys. mniej niż rok temu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sprzedawcom ciężarówek grożą bankructwa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!