XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Sprzedaż ciężarówek kulała w ubiegłym roku

Sprzedaż ciężarówek kulała w ubiegłym roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sprzedaż samochodów ciężarowych w 2008 r. kulała. Najwięcej straciły najcięższe. Prognozy na ten rok napawają optymizmem.

Producenci i importerzy samochodów ciężarowych już w ubiegłym roku zaczęli odczuwać spowolnienie gospodarki. W największym segmencie pojazdów ważących powyżej 16 ton,sprzedali 16,6 tys. sztuk wobec 19,2 tys. w 2007 r. Liderem została firma DAF. Holendrzy sprzedali 3210 sztuk (rok wcześniej 3621) - informuje "Puls Biznesu".

Na parkingach dilerów firm pozostało mnóstwo nie sprzedanych pojazdów. - Wiele firm wolało nawet stracić zaliczki niż brać samochód nie będąc pewnym, czy zapewnią sobie jego wykorzystanie lub czy w ogóle znajdą pieniądze na jego zakup - mówi w dzienniku Artur Domański, szef marketingu samochodów użytkowych Mercedes-Benz Polska.

Perspektywy na ten rok dla najcięższych ciężarówek też nie są zachwycające. - W kraju produkcja spada, mniej towarów wywożonych jest za granicę, mamy nadpodaż usług transportowych. Nie dziwi więc, że firmy ograniczają zakupy ciężarówek - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Branża liczy jednak, że tę sytuację choćby częściowo złagodzą zmiany prawne w Niemczech. - Wielu przewoźników wykorzystuje ich drogi. A ostatnio wzrosły opłaty za przejazd samochodów z silnikami Euro III. Sądzę, że firmom transportowym będzie opłacało się kupić auta z nowszymi silnikami, za które opłaty są mniejsze - twierdzi Artur Domański.

Producenci i importerzy liczą też na inwestycje drogowe realizowane na Euro 2012.

W 2008 r. nieznacznie lepsza była sprzedaż w segmencie średnich pojazdów ważących od 10 do 16 ton. Na rynek trafiło 2352 pojazdów, o 38 sztuk więcej niż w 2008 r. Liderem jest MAN.

- W sytuacji, gdy rząd zapowiada cięcia wydatków, a problemy finansowe mają także samorządy, może się okazać, że również i tu będzie wpływało mniej zamówień, na przykład na śmieciarki. Także budownictwo mieszkaniowe ostatnio zwolniło tempo - mówi w "PB" szef Samaru

Artur Domański twierdzi jednak, że sytuacja w segmencie 10-16 ton powinna być dobra, gdyż gros samochodów trafia do przewozów międzymiastowych. A tu - jak przekonuje - spadku przewozów się nie spodziewa.

W słabej kondycji jest natomiast segment aut ważących od 6 do 10 ton. Od stycznia do grudnia 2008 r. firmy kupiły 938 sztuk wobec 1053 rok wcześniej. Najwięcej - 377 sztuk wobec 366 w 2007 r. - sprzedało włoskie Iveco - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Powodem problemów tego segmentu są m.in. ucieczki klientów do wyższego segmentu zapewniającego większą ekonomikę przewozów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sprzedaż ciężarówek kulała w ubiegłym roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!