Wg danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA popyt na nowe auta jest najsłabszy od dwóch dekad. Po trwającej 9 miesięcy serii spadków, w styczniu '09 w krajach Unii i EFTA zarejestrowano w sumie tylko 958,5 tys. nowych aut, czyli aż o 27% mniej niż rok wcześniej.
Największy dramat rozgrywa się w Hiszpanii, jeszcze do niedawna jednym z najprężniejszych rynków europejskich. W styczniu liczba rejestracji nowych aut zmniejszyła się w tym kraju aż o 41,6% do zaledwie 59,8 tys. sztuk. To mniej więcej tyle, ile rejestrowano do tej pory w trzykrotnie mniejszej Holandii. Nic więc dziwnego, że po miesiącach wahań rząd tego kraju ruszył w końcu na pomoc padającej branży motoryzacyjnej. Miguel Sebastian, minister przemysłu Hiszpanii, ogłosił, że sektor otrzyma rządową pomoc w kwocie 4 mld euro. Najwięcej, bo aż 1,2 mld euro, trafi na sfinansowanie preferencyjnych kredytów na zakup nowych aut, pisze "Dz".
Wsparcie sprzedaży nowych aut, a nawet preferencyjne pożyczki dla producentów zadeklarowały wcześniej także rządy innych państw, w których nastąpiło tąpnięcie sprzedaży, pisze "Dziennik". Pomoc obiecały już: Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania. Wg ACEA w styczniu popyt na nowe auta w Niemczech - największym rynku w motoryzacyjnym Europy - skurczył się o 14,2%, a we Francji o 7,2%. Jeszcze gorsze wyniki odnotowano we Włoszech i w Wielkiej Brytanii, gdzie zakupy nowych aut spadły o jedną trzecią.
Wlk. Brytania zapowiedziała, że przeznaczy na wsparcie rynku 3 mld euro, a Niemcy 2 mld euro. Preferencyjne pożyczki dla Renault i PSA Peugeot Citroen obiecał też Nicolas Sarkozy. Postawił jednak warunek: nie zostanie zamknięta w tym kraju żadna fabryka. Na te słowa zareagował natychmiast Jonathan Todd, rzecznik Komisji Europejskiej, który wyraził zaniepokojenie Brukseli protekcjonistyczną postawą francuskiego prezydenta. Niewykluczone, że podobną reakcję Komisji wywoła również rozważana przez rząd Niemiec pomoc dla Opla. Carl-Peter Forster, szef General Motors Europe, rozmawiał na ten temat z kanclerz Niemiec Angelą Merkel. Opel liczy na 1,8 mld euro gwarancji kredytowych od federalnego i regionalnych rządów.
Przemysłowi motoryzacyjnemu chce pomóc również Rosja. I choć sprzedaż w tym kraju pikuje jeszcze bardziej niż na zachodzie kontynentu, Kreml chce wpompować w branżę 400 mln USD.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Sprzedaż nowych aut: coraz gorzej