XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Sprzedaż nowych aut: coraz gorzej

Sprzedaż nowych aut: coraz gorzej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wg danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA popyt na nowe auta jest najsłabszy od dwóch dekad. Po trwającej 9 miesięcy serii spadków, w styczniu '09 w krajach Unii i EFTA zarejestrowano w sumie tylko 958,5 tys. nowych aut, czyli aż o 27% mniej niż rok wcześniej.

Sytuacja na rynku staje się tragiczna, pisze "Dziennik". - Co gorsza, nie widać końca trwającego od maja ub.roku kryzysu, mówi Andrzej Halarewicz, szef polskiego oddziału firmy JATO Dynamics analizującej zmiany zachodzące w światowej motoryzacji.

Największy dramat rozgrywa się w Hiszpanii, jeszcze do niedawna jednym z najprężniejszych rynków europejskich. W styczniu liczba rejestracji nowych aut zmniejszyła się w tym kraju aż o 41,6% do zaledwie 59,8 tys. sztuk. To mniej więcej tyle, ile rejestrowano do tej pory w trzykrotnie mniejszej Holandii. Nic więc dziwnego, że po miesiącach wahań rząd tego kraju ruszył w końcu na pomoc padającej branży motoryzacyjnej. Miguel Sebastian, minister przemysłu Hiszpanii, ogłosił, że sektor otrzyma rządową pomoc w kwocie 4 mld euro. Najwięcej, bo aż 1,2 mld euro, trafi na sfinansowanie preferencyjnych kredytów na zakup nowych aut, pisze "Dz".

Wsparcie sprzedaży nowych aut, a nawet preferencyjne pożyczki dla producentów zadeklarowały wcześniej także rządy innych państw, w których nastąpiło tąpnięcie sprzedaży, pisze "Dziennik". Pomoc obiecały już: Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania. Wg ACEA w styczniu popyt na nowe auta w Niemczech - największym rynku w motoryzacyjnym Europy - skurczył się o 14,2%, a we Francji o 7,2%. Jeszcze gorsze wyniki odnotowano we Włoszech i w Wielkiej Brytanii, gdzie zakupy nowych aut spadły o jedną trzecią.

Wlk. Brytania zapowiedziała, że przeznaczy na wsparcie rynku 3 mld euro, a Niemcy 2 mld euro. Preferencyjne pożyczki dla Renault i PSA Peugeot Citroen obiecał też Nicolas Sarkozy. Postawił jednak warunek: nie zostanie zamknięta w tym kraju żadna fabryka. Na te słowa zareagował natychmiast Jonathan Todd, rzecznik Komisji Europejskiej, który wyraził zaniepokojenie Brukseli protekcjonistyczną postawą francuskiego prezydenta. Niewykluczone, że podobną reakcję Komisji wywoła również rozważana przez rząd Niemiec pomoc dla Opla. Carl-Peter Forster, szef General Motors Europe, rozmawiał na ten temat z kanclerz Niemiec Angelą Merkel. Opel liczy na 1,8 mld euro gwarancji kredytowych od federalnego i regionalnych rządów.

Przemysłowi motoryzacyjnemu chce pomóc również Rosja. I choć sprzedaż w tym kraju pikuje jeszcze bardziej niż na zachodzie kontynentu, Kreml chce wpompować w branżę 400 mln USD.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sprzedaż nowych aut: coraz gorzej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!