PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

SRT-4 - nowa generacja zestawu pomiarowego do badania przyczepności nawierzchni drogowych i opon samochodowych

Autor: Zeszyty naukowe instytutu pojazdów - Janusz Pokorski, Andrzej Renski, Hubert Sar
26-10-2011 00:00

Zagadnienie oceny współczynnika przyczepności (siły tarcia) zarówno z punktu widzenia nawierzchni drogowej jak i ogumienia koła samochodowego nabiera coraz większego znaczenia wobec rosnących wymagań dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wiarygodny pomiar wartości tego współczynnika staje się coraz bardziej istotny przy budowie nowych autostrad, które muszą spełniać normy Unii Europejskiej.

1. Wstęp
Jednocześnie zmienność współczynnika przyczepności np. w funkcji poślizgu hamowanego koła ma istotny wpływ na algorytmy sterowania układów antypoślizgowych ABS oraz układów stabilizacji toru jazdy ESP. Układy te stają się obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów samochodowych i to właśnie one mają decydujący wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Celem naukowym, realizowanego obecnie m.in. przez autorów artykułu projektu KBN, jest stworzenie nowoczesnego aparatu matematycznego i pomiarowo-badawczego pozwalającego na badanie własności przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych i opon samochodowych. Przez narzędzie to autorzy projektu uważają zarówno nowoczesny aparat matematyczny umożliwiający w miarę precyzyjny opis i badania modelowe zjawisk dynamicznych zachodzących w styku opony z jezdnią [9], [10], [11] jak i aparaturę badawczą pozwalająca na identyfikację zjawisk fizycznych tam zachodzących i ich ilościowy opis. Znajomość charakterystyk przyczepności ma również kapitalne znaczenie przy projektowaniu i doskonaleniu nowoczesnych typów ogumienia oraz opracowywaniu nowoczesnych materiałów i technologii wykonania nawierzchni drogowych [8].

Instytut Pojazdów Politechniki Warszawskiej wraz z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie ma spore osiągnięcia w zakresie konstrukcji i eksploatacji systemów pomiarowych służących do badania przyczepności nawierzchni drogowych [3], [4], [5]. Dziesięć zestawów pomiarowych o nazwie SRT-3 od wielu lat wykonuje masowe badania przyczepności nawierzchni dróg krajowych [2]. Eksperymentalny zestaw pomiarowy będący własnością IBDiM, merytorycznie wspomagany przez pracowników IPPW, bierze od kilku lat udział w europejskim programie doskonalenia metodyki pomiarów drogowych [1]. Rosnące wymagania norm europejskich dotyczące zakresu pomiarów szorstkości nawierzchni wymuszają na konstruktorach systemów badawczych poszukiwania nowych rozwiązań układów pomiarowych. Doświadczenia zdobyte przy eksploatacji układów SRT-3 pozwoliły wskazać kierunek modernizacji polskich zestawów pomiarowych. Dla poprawnego wdrożenia tych zmian niezbędne są dalsze badania modelowe dotyczące współpracy hamowanego koła z nawierzchnią drogi, uwzględniające specyfikę pomiarów trakcyjnych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP