PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stan aktualny i tendencje rozwojowe odlewnictwa na przykładzie odlewania pod ciśnieniem w USA

Autor: JERZY JÓZEF SOBCZAK, PIOTR DUDEK
17-12-2017 13:30 |  aktualizacja: 17-12-2017 13:44

Niniejszy artykuł, zaprezentowany w trakcie X Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej "Innowacje w odlewnictwie ciśnieniowym", która miała miejsce w dniach 15-17 maja 2017 roku we Włoszakowicach w Wielkopolsce, powstał na bazie znakomitej pracy analitycznej Daniela L. Twaroga, prezesa NADCA - North American Die Casting Association [1], która wprost odnosiła się do scenariuszy rozwoju sytuacji odlewnictwa amerykańskiego po niedawnych wyborach prezydenckich.


Opierając się na prognozach, zawartość stopów aluminium przypadająca na pojazd będzie wciąż rosła do niemal 170 kg w roku 2020 oraz około 190 kg w roku 2025. Przez następnych 10 lat zastosowanie aluminiowych arkuszy do wykonywania nadwozi pojazdów wzrośnie o 110% (rys. 19).

Różnice pomiędzy scenariuszami o wysokim oraz niskim wzroście w znacznej mierze przypisuje się wskaźnikom konwersji oraz zastosowaniu aluminiowych nadwozi, strukturom oraz komponentom podwozia i zawieszenia. Znaczna część wzrostu powinna być przypisana zwiększeniu aluminiowych próżniowych odlewów ciśnieniowych zastępujących stalowe komponenty przerabiane plastycznie (rama pomocnicza, amortyzatory) w obrębie nadwozia i strukturalnych elementów pojazdu.

W świecie rzeczywistym, gdy mowa o odlewach, zarówno materiały, jak i procesy technologiczne, muszą pozostawać opłacalne lub znikną z rynku. Odlewy ze stopów żelaza stopniowo znajdowały coraz mniejsze zastosowanie w latach 1995-2013. Podobnie ciśnieniowe odlewy cynkowe były ostatnio stosowane w latach 50. i 60. zeszłego wieku. Obecnie z wielu powodów, stopy aluminium stanowią grupę materiałową pierwszego wyboru w przemyśle motoryzacyjnym.

Należy jednak pamiętać, że dzieje się tak dlatego, że póki co nie wynaleziono lepszego materiału mogącego znaleźć zastosowanie w szerokim zakresie.

Istnieje znacznie więcej tworzyw, które można zastosować w lekkich pojazdach, zamiast skupiać się wyłącznie na wyborze pomiędzy stalą, żeliwem, stopami aluminium i włóknem węglowym, do (jako zbrojeniem w kompozytach metalowych i polimerowych), dopasowując je do nieosłoniętego nadwozia pojazdu.

Firma Ford zastosowała pomysłowe rozwiązanie kompozytowe w celu zmiany dużych części magnezowych w nowej furgonetce Ford F-250 pickup z roku 2017. W nowej hybrydowej Toyocie Prius Prime plug-in klapę z blachy stalowej zastąpiono elementem wykonanym z tworzywa na bazie włókna węglowego.

W celu zwiększenia zastosowania nowych materiałów musimy postępować zgodnie z zamysłami projektantów. Wkrótce konieczne będzie rozpoczęcie produkcji odlewów o zwiększonej odporności podczas wypadków oraz o zwiększonej wytrzymałości (tab. 3). Istnieje konieczność zastosowania nowych stopów o wyższych właściwościach plastycznych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 109 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

738 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP