PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stan aktualny i tendencje rozwojowe odlewnictwa na przykładzie odlewania pod ciśnieniem w USA

Autor: JERZY JÓZEF SOBCZAK, PIOTR DUDEK
17-12-2017 13:30 |  aktualizacja: 17-12-2017 13:44

Niniejszy artykuł, zaprezentowany w trakcie X Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej "Innowacje w odlewnictwie ciśnieniowym", która miała miejsce w dniach 15-17 maja 2017 roku we Włoszakowicach w Wielkopolsce, powstał na bazie znakomitej pracy analitycznej Daniela L. Twaroga, prezesa NADCA - North American Die Casting Association [1], która wprost odnosiła się do scenariuszy rozwoju sytuacji odlewnictwa amerykańskiego po niedawnych wyborach prezydenckich.


Przyglądając się zmianom w produkcji samochodów, łatwo zauważyć procentowy spadek ilości odlewów w samochodach przy jednoczesnym wzroście ilości części ze stopów aluminium. Dzieje się tak głównie ze względu na wzrost ilości aluminiowych elementów przerabianych plastycznie, zwłaszcza wyrobów walcowanych płaskich. Istnieje szansa na to, by nie tylko zwiększyć ilość ciśnieniowych odlewów aluminiowych, ale również procentowy o wzrost udziału odlewów aluminiowych w porównaniu do ilości wyrobów walcowanych płaskich oraz w relacji do ilości odlewów wytwarzanych odlewaniem kokilowym.

W latach 50. i 60. zeszłego wieku w Stanach Zjednoczonych na infrastrukturę przeznaczano około 3-4% PKB. Obecnie przeznacza się na ten cel około 2,4%.

Po spadku zatrudnienia w produkcji z 19,5 milionów w roku 1979 do 11,4 milionów w roku 2010 całkowita ilość zatrudnionych wzrosła do 12,3 milionów w roku 2016. Należy pamiętać, że wciąż występuje zapotrzebowanie w przemyśle wytwórczym na kolejne 4 miliony miejsc pracy tak, aby możliwy był powrót do stanu pierwotnego, w którym można byłoby ów przemysł nazwać sektorem rozwijającym się, tętniącym życiem i stanowiącym wsparcie dla klasy średniej oraz przyczyniającym się do uzdrawiania gospodarki. Aby zwiększyć ilość miejsc pracy w przemyśle, najlepszym krótkoterminowym rozwiązaniem byłoby naprawienie krajowej infrastruktury.

Odbudowa infrastruktury USA stanowi prawdopodobnie najbardziej bezpośrednią formę tworzenia miejsc pracy. Nie powinno się importować brukarzy lub niciarzy, ale można zmniejszyć wpływ procesu odbudowy infrastruktury w wyniku zakupu zagranicznych betoniarek drogowych lub konstrukcji mostowych np. z Japonii. Podobnie jak to ma miejsce w przypadku polityki rozwoju pojazdów samochodowych, powinno się o tym pamiętać w trakcie planowania wydatków na infrastrukturę.

W trakcie kampanii wyborczej można było usłyszeć co nieco na temat układu NAFTA oraz na temat relacji USA z Chinami. Układ NAFTA obejmuje trzy kraje. Według większości analityków amerykańskich układ świetnie sprawdza się w przypadku współpracy z Kanadą, ale zupełnie nie zdaje egzaminu w kategoriach współpracy z Meksykiem.

W roku 2016 odnotowano zrównoważone saldo wymiany handlowej (stosunek wartości importu względem eksportu) pomiędzy USA i Kanadą oraz dysproporcję tego wskaźnika pomiędzy USA i Meksykiem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 115 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 715 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP