PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stan aktualny i tendencje rozwojowe odlewnictwa na przykładzie odlewania pod ciśnieniem w USA

Autor: JERZY JÓZEF SOBCZAK, PIOTR DUDEK
17-12-2017 13:30 |  aktualizacja: 17-12-2017 13:44

Niniejszy artykuł, zaprezentowany w trakcie X Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej "Innowacje w odlewnictwie ciśnieniowym", która miała miejsce w dniach 15-17 maja 2017 roku we Włoszakowicach w Wielkopolsce, powstał na bazie znakomitej pracy analitycznej Daniela L. Twaroga, prezesa NADCA - North American Die Casting Association [1], która wprost odnosiła się do scenariuszy rozwoju sytuacji odlewnictwa amerykańskiego po niedawnych wyborach prezydenckich.


Administracja amerykańska patrzy na niniejsze zagadnienie znacznie bardziej dalekowzrocznie, planując ograniczenie emisji spalin z przewodu wylotowego. Emisja gazu cieplarnianego (GHG) następuje przez cały okres użytkowania pojazdu, a ilość GHG w procesach produkcji materiałów będzie ulegała znacznemu zwiększaniu w latach kolejnych.

W roku 2010 emisja spalin z przewodu wylotowego stanowiła 71% emisji GHG, a emisja z produkcji materiałowej 20%. W roku 2020 ilości te prawdopodobnie zmienią się na odpowiednio 53% i 38%.

Metody produkcji materiałów wywierają znacznie większy wpływ na całą emisję pochodzącą z procesu produkcji oraz spalania paliwa.

Przyglądając się emisji z produkcji materiałów, aluminium stanowi największą jej część. Wykres przedstawiony na rysunku 4 obrazuje zarówno zakres emisji równoważnika dwutlenku węgla (carbon footprint) dla stali, stopów aluminium i magnezu, jak również polimeru wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP - Carbon Fiber Reinforced Plastic) pod względem ich emisji na kilogram masy oraz emisji względem funkcjonalnego równoważnika ciężaru komponentu.

Wyraźnie widać, że regenerowane (wtórne) stopy aluminium w optymalizowanych strukturach pojazdu dominują względem innych materiałów, nawet w porównaniu do stali po recyklingu.

Najbardziej przyjazna środowisku może okazać się produkcja stopów magnezu i być może nawet komponentów z CFRP. Niemniej jednak, produkcja oraz zastosowanie wtórnych stopów aluminium przyczynia się do tworzenia mniejszego równoważnika CO2 nawet w porównaniu do najlepszego gatunku stali! Średni równoważnik CO2 dla standardowego cylindra samochodowego - wyprodukowanego z wykorzystaniem pierwotnych stopów aluminium wynosi 9,5 kg CO2 na kg otrzymanego aluminium. Wskaźnik ten wynosi 6 kg CO2 w wyniku zastosowania wtórnych stopów aluminium.

Odlewanie wysokociśnieniowe jest doskonałym procesem do wykorzystania stopów wtórnych, zwłaszcza aluminium, i takie stopy powinny stanowić formę pierwszego wyboru dla projektantów komponentów samochodowych.

Począwszy od roku 2010 obserwuje się ciągły wzrost produkcji odlewów ciśnieniowych i prognozuje się jej dalszy wzrost (rys. 5).

W porównaniu do pozostałych metod odlewania cienkościenne ciśnieniowe odlewy aluminiowe znacząco redukują ciężar komponentów - dzięki temu generowana jest znacznie mniejsza emisja równoważnika dwutlenku węgla niż w pozostałych procesach odlewania aluminium.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 115 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 715 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP