XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Stara UE zachęca podatkami do oszczędnych aut

Stara UE zachęca podatkami do oszczędnych aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Niemal wszystkiej kraje starej Unii wprowadziły już podatki od samochodów zależne od emisji dwutlenku węgla. Z nowych państw UE w ich ślady poszedł tylko Cypr.

Koncerny samochodowe w Niemczech odetchnęły z ulgą. Po kilku miesiącach sporów tamtejsi politycy zgodzili się w ostatni czwartek na fundamentalną reformę podatków od samochodów - pisze "Gazeta Wyborcza".

Od stycznia 2010 r. stawki podatków, które co rok płacą niemieccy kierowcy, będą zależały od wielkości emisji dwutlenku węgla z rury wydechowej auta. Będą proporcjonalne do emisji CO2 i odmienne dla aut z silnikami Diesla i na benzynę.

Obecnie stawki zależą od pojemności silnika, norm toksyczności spalin i rodzaju paliwa. A ponieważ co kilka lat rząd w Berlinie podnosi podatki dla aut z dawnymi normami toksyczności spalin, system zachęca do wymiany starych pojazdów na nowe.

Nowy system będzie preferować samochody zużywające mało paliwa, bo ilość CO2 w spalinach zależy w głównej mierze właśnie od tego, ile paliwa spala silnik. Wyjątkowo mało trujące auta będą w ogóle zwolnione z podatku, niezależnie od tego, czy chodzi o miejski pojazd z małolitrażowym silnikiem, czy terenowce z napędem spalinowo-elektrycznym, jakie projektuje Porsche.

Już niemal we wszystkich państwach starej UE podatki od aut zależą od emisji CO2. Taki system obowiązuje w Wlk. Brytanii, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Portugalii i Hiszpanii, a w Szwecji dotyczy nowych aut. Od początku roku wprowadzono go we Francji, a wiosną - w Finlandii - wylicza "Gazeta".

Od lipca zależne od emisji dwutlenku węgla podatki będą płacić kierowcy w Irlandii i w Austrii. Podatki pośrednio związane z emisją CO2 płacą kierowcy w Danii. Z nowych państw członkowskich UE ma je tylko Cypr.

- Nie pracujemy nad nowymi podatkami od aut - przyznaje rzecznik Ministerstwa Finansów Jakub Lutyk. Ekspert branży samochodowej Wojciecha Drzewiecki z firmy Samar uważa, że to błąd. - Musimy reagować na zmiany przepisów na Zachodzie i aby uniknąć zalewu starych samochodów, powinniśmy także wprowadzić podatki zależne od CO2, przynajmniej w stosunku do nowych samochodów - tłumaczy w "Gazecie".

Zdaniem Drzewieckiego w przypadku starszych aut taki podatek pobierany przy corocznych badaniach technicznych mógłby zależeć od norm toksyczności spalin. - Polska jednorazowa akcyza zależna od wartości samochodu, pozwala teraz bez ograniczeń sprowadzać duże auta, które spalają mnóstwo paliwa - mówi ekspert.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stara UE zachęca podatkami do oszczędnych aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!