XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Studenci z Kielc skonstruowali auto na pelet

Studenci z Kielc skonstruowali auto na pelet
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dwaj studenci Politechniki Świętokrzyskiej skonstruowali generator gazu drzewnego, który zasila samochód. Pojazd doświadczalny kieleckich konstruktorów - stary UAZ 452 z 1972 r. - zamiast benzyny, tankuje… barlinecki ecopellet.

Mateusz Marciniewski i Wojciech Sadkowski po wielu miesiącach wytężonej pracy zrealizowali w ramach pracy dyplomowej, innowacyjny projekt - samochód opalany peletem drzewnym.

- (...) nie skonstruowaliśmy prototypu całego samochodu, jak ktoś mógłby pomyśleć. Naszym celem było wykonanie generatora gazu drzewnego i zasilenie nim pojazdu, mówi Mateusz Marciniewski.

Przerobiony przez młodych inżynierów UAZ (1972 r.), może też jeździć na zwykłym drewnie, które jednak wcześniej należy odpowiednio wysuszyć i rozdrobnić. Co ciekawe, by rozruszać ich przerobione auto, wystarczą trociny, słoma, siano, liście, suchy kompost, odpady makulaturowe, a nawet… pestki owoców.

- Najlepszym i najprostszym w zastosowaniu paliwem, jest ecopellet (Barlinek), który jest gotowym produktem i co ważne, ma większą wartość opałową/energetyczną od drewna. Ale co chyba najważniejsze dla potencjalnego użytkownika, koszty zasilania pojazdu takim paliwem, są wyjątkowo niskie, przede wszystkim dlatego, że ecopellet jest dużo tańszy od benzyny. Trzeba tylko pamiętać, że silnik spalinowy zasilany gazem drzewnym, ma nieco mniejszą moc niż ten na benzynę. W konsekwencji, samochód ma słabsze przyśpieszenie i może mieć trudności np. przy pokonywaniu wzniesień, dodaje Wojciech Sadkowski.

Głównym założeniem pomysłu było opracowanie projektu i wykonanie instalacji, która zasila iskrowy silnik spalinowy gazem wytwarzanym z drewna. Prostej konstrukcji urządzenie, zostało zamontowane tuż za kabiną kierowcy, i jest zakończone specjalną aluminiową rurą, która odprowadza na zewnątrz spaliny, wyprodukowane w procesie spalania peletu. Konstruktorzy zapewniają, że aby zasilić silnik spalinowy alternatywnym źródłem energii, nie trzeba dokonywać w nim żadnych przeróbek.

- Nie musieliśmy projektować nowych rozwiązań w silniku, i wprowadzać większych zmian. By zrealizować nasz pomysł, wystarczyło wykonanie generatora i jego zamontowanie w odpowiednim miejscu. Dlatego na początku mogło się wydawać, że całe przedsięwzięcie będzie wymagało od nas sporych nakładów finansowych. Byliśmy mile zaskoczeni, kiedy po pierwszych, wstępnych projektach okazało się, że tak naprawdę, nasze wydatki nie będą tak wielkie. wspominają młodzi inżynierowie.

Z wyliczeń konstruktorów jasno wynika, że na każdych 100 km przejechanych pojazdem na pelet drzewny, można zaoszczędzić do 100 zł. Ciekawostką jest, że przerobiony przez nich samochód, załadowany peletem drzewnym do pełna (900kg), ma zasięg ok. 3 tys. km. Jak mówią projektodawcy z Kielc: - Na podstawie przeprowadzonych testów wyliczyliśmy, że do przejechania naszym autem odcinka 100 km, potrzeba ok. 10 kg peletu. Płacąc za 1 kg - 95 gr, otrzymujemy wydatek rzędu 28,50zł, gdy ten sam odcinek przejechany na benzynie, to koszt ok. 141,25zł, płacąc za 25 litrów 5,65 za litr.

Mmo wielu zalet auta na gaz drzewny, a przede wszystkim niskich kosztów eksploatacji, jego użytkowanie może okazać się niewygodne, przyznają konstruktorzy: - Po pierwsze, poruszanie się nim po drogach publicznych wiąże się z opłaceniem akcyzy. Po drugie, nieco uciążliwa jest sama eksploatacja instalacji. Aby ją uruchomić, należy rozpalić piec, co zajmuje ok. 20 minut. Następnie trzeba wybrać popiół, oraz co parę godzin pracy silnika wymieniać wkład filtru. Należy też co kilkanaście godzin czyścić chłodnicę. Można zatem śmiało stwierdzić, że pojazd zasilany gazem drzewnym być może nie sprawdzi się na drogach publicznych, ale z pewnością bardzo przydałby się chociażby w rolnictwie, mówi W.Sadkowski.

Samochód sprawdzono pod względem osiągów na hamowni w kieleckiej firmie GetCar.
Pierwszej części testów (1 i 2) dokonano na tradycyjnym paliwie (benzyna), natomiast dwa pozostałe odbyły się na ecopelecie. Na tej samej hamowni testom poddawane są samochody sportowe i rajdowe, m.in. Peugeot 207 S2000, którym w rajdach ściga się wicemistrz Europy Michał Sołowow.

Producentem peletu, którego używają młodzi konstruktorzy jest Barlinek SA. Firma, znana jest co praeda przede wszystkim z produkcji podłóg drewnianych, ale wytwarza też biopaliwo drzewne ecopellet, używane m.in. do ogrzewania domów. - Trzymamy rękę na pulsie jeżeli chodzi o trendy w gospodarce, a biopaliwa to przyszłość rynku. Ich zastosowanie jest i będzie coraz szersze - tutaj mamy na to przykład, mówi Rafał Węcek, szef sprzedaży biopaliw Barlinek SA.

Pelet to granulat paliwowy, który może być wytwarzany z każdego rodzaju roślin. Ecopellet z Barlinka produkowany jest w 70% z trocin iglastych i w 30% z trocin liściastych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Studenci z Kielc skonstruowali auto na pelet

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!