Syndyk Jelcza drze koty z Polskimi Autobusami

Syndyk Jelcza drze koty z Polskimi Autobusami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spory o dokumentację, homologację i części blokują produkcję pojazdów. A to oznacza szybkie zwolnienia.

W styczniu sąd ogłosił upadłość Zakładów Samochodowych Jelcz z Grupy Zasada. Mimo to na zlecenie i za pieniądze spółki Polskie Autobusy (także należącej do Zasady), zakład utrzymał produkcję - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Do wykonania pozostały jednak tylko 23 autobusy i 12 nadwozi. 300-osobowej załodze, z czego 250 zatrudnionym bezpośrednio przy produkcji, zapewni to pracę do końca III kwartału. Co będzie dalej?

Wiele wskazuje, że nowych zleceń nie będzie, co oznacza tylko jedno - zwolnienia.

- Nie mamy potwierdzenia, że w organizowanych w IV kwartale krajowych przetargach będzie zapotrzebowanie na autobusy marki Jelcz. Badamy rynek, sprawdzając możliwości uzyskania zamówień, nie wszystko jednak od nas zależy - mówi Franciszek Gaik, prezes Polskich Autobusów.

Sytuacja jest jednak o wiele bardziej skomplikowana. Do kontynuowania produkcji - zdaniem prezesa Gaika - potrzebna jest współpraca z syndykiem.

- Ta się jednak nie układa. Syndyk od kilku miesięcy wzywa nas np. do wydania dokumentacji technicznej jednego z produkowanych obecnie w Jelczu autobusów. Problem w tym, że jest ona własnością Polskich Autobusów. Mamy na to dokumenty. Sfinansowaliśmy także badania homologacyjne tego autobusu - podkreśla Franciszek Gaik.

To niejedyny powód ostrego sporu z syndykiem.

- Niezrozumiałe są dla nas treści pism skierowanych przez syndyka do dostawców części zamiennych, aby dostarczali je wyłącznie przez Jelcza, a nie jak dotąd na zamówienia lub poprzez naszą spółkę dystrybucyjną. Załoga chce, byśmy zlecali produkcję autobusów na IV kwartał. Jak mamy to jednak zrobić? Kto kupi autobusy, jeżeli pojawiają się wątpliwości dotyczące dostępu do części zamiennych - twierdzi Franciszek Gaik.

Postawa syndyka z jednej strony nie dziwi. Obecnie trwa wycena majątku i ustalanie listy wierzytelności. Do sprzedaży prędzej czy później trafi najbardziej cenna część produkcyjna zakładu. Bez dokumentacji technicznej czy kontroli nad dystrybucją części trudno będzie znaleźć nowego inwestora. Syndyk nie chce jednak rozmawiać z prasą.

- Wszystkie sporne sprawy będziemy zapewne rozwiązywali przed sądem - ucina Marek Rybak, syndyk Jelcza.

Jelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w 1952 r. W 1995 r. spółkę przejął Sobiesław Zasada. Silna konkurencja po kilku latach doprowadziła do pogarszania się sytuacji finansowej zakładu. W 2003 r. wdrożono postępowanie układowe, co na kilka lat uchroniło Jelcza przed upadłością. Scenariusz upadłościowy został jednak zrealizowany w styczniu 2008 r. - przypomina "Puls Biznesu".

Od początku istnienia do końca 2007 r. fabryka wyprodukowała ponad 253,5 tys. pojazdów, w tym ponad 63,5 tys. autobusów. W I półroczu tego roku nabywców w Polsce znalazły 73 autobusy marki Jelcz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Syndyk Jelcza drze koty z Polskimi Autobusami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!