Około 500 mln zł będzie kosztował zakup 6 śmigłowców do lotów służbowych osób pełniących najwyższe funkcje państwowe. Rząd będzie kupował po dwa śmigłowce rocznie w latach 2006-2008 - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister obrony narodowej Stanisław Koziej, odpowiadając na pytania posłów.
Wiceminister wyjaśnił, że w ofercie przetargowej określono parametry taktyczno-technicze, jakie muszą spełniać śmigłowce. Zapewnił, że spełniają one wymagania stawiane maszynom sił zbrojnych i będą też wykorzystywane dla potrzeb służb inspekcyjnych w ramach wymagań międzynarodowych.
Koziej podkreślił, że śmigłowce z których obecnie korzysta rząd powinny być wycofane z eksploatacji, ponieważ ich stan techniczny nie odpowiada międzynarodowym standardom, czyli kończy się ich dopuszczalny okres użytkowania.
Aktualnie do lotów VIP-ów wykorzystywane są cztery samoloty JAK- 40 w wersji 15- i 19-osobowej (rok produkcji 1979 i 1980), dwa TU- 154M w wersji 101- i 102-osobowej (rok produkcji 1990) oraz śmigłowce MI-8 w wersji 8-osobowej (rok produkcji 1983) i BELL 413 HP w wersji 7-osobowej (rok produkcji 1991).
O konieczności wymiany rządowej flotylli powietrznej mówi się od kilku lat. Postulował to już zespół ekspertów powołany w 1996 roku przez premiera Włodzimierza Cimoszewicza, a w 1999 r. - przez premiera Jerzego Buzka. Buzek nie zdecydował się jednak na wymianę starych jaków, obawiając się społecznej reakcji na koszty takiej wymiany.
Do poważnej awarii śmigłowca doszło 4 grudnia 2003 roku pod Warszawą. Rządowy śmigłowiec MI-8 z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie awaryjnie lądował w lasach chojnowskich. Wcześniej nie zdarzały się awarie bądź wypadki śmigłowców dla VIP-ów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rząd kupi 6 śmigłowców dla VIP-ów