Tanio Seata nie oddam

Tanio Seata nie oddam
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Krystian Poloczek, właściciel Iberia Motor Capital Group, najbardziej znany jako importer hiszpańskiego Seata, ale nie tylko. Ostatnio angażuje się w interesy z Chińczykami choć w Polsce na razie wszystko jest w fazie przygotowań. Podczas "motoryzacyjnej" sesji EEC, wypowiadał się na temat kondycji oraz przyszłości europejskiego i polskiego rynku motoryzacyjnego...

wnp.pl.: Nie wszyscy pamiętają, że ma Pan śląskie korzenie. A "poradzicie jeszcze godać"?

Krystian Poloczek: No pewnie, choć rzadko to robią. Wczoraj przyjechali my na Kongres i od razu do szynku na Dąbrówce na wodzionka, karminadle i modro kapusta.

wnp.pl.: Faktycznie słychać, że jest Pan "synkiem stąd". Zmieńmy jednak temat. Właśnie mija rok jak pojawiły się pierwsze wzmianki o Pańskich zamiarach dotyczących importu samochodów z Chin. Jak idzie?

K.P.: Teraz idzie nieźle. Zaczęliśmy sprzedaż na Ukrainie - choć nie bez charakterystycznych dla wschodu komplikacji - w październiku ub.roku. Jeśli chodzi o Polskę, czekamy na homologację. Wracając do Ukrainy, sprzedajemy tam auta trochę niechętnie. Zepsuliśmy markę - mieliśny tam wejść jak z Seatem 20 lat temu. Bez starych modeli, od razu z nowościami. Mówimy o marce BYD w różnych konfiguracjach, choć myślimy też i o pojeździe elektrycznym i o hybrydzie. Nawiasem mówiąc dla tego modelu mówimy o modelu, w którym napęd na cztery koła jest elektryczny, a silnik spalinowy pełni rolę generatora prądu doładowującego baterie. Pierwsze aut tego typu będziemy mieli zaraz na Ukrainie, potem przyjedziemy z nim do Polski. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Ewentualnie, może uda nam się jeszcze w czerwcu sprowadzić pierwszy chiński autobus.

wnp.pl.: Interesuje się Pan tylko BYD czy jeszcze innymi markami made in China?

K.P.: Jest ich tam 140. Na razie wszystkiego powiedzieć nie mogę, w każdym razie postawimy na 5 marek, które najlepiej się rozwijają.

wnp.pl.: Spędził Pan już w tym biznesie ponad 20 lat. Spoglądając na to z góry, gdzie to wszystko zmierza jeśli chodzi o motoryzację w Polsce. Naszego rodzimego auta już chyba mieć nie będziemy?

K.P.: Faktycznie nie wygląda to dobrze, bo wydaje mi się, że ze strony polskich władz nikt o to nie zabiega i nic się nie dzieje. Nadal jest 13 razy większy import aut używanych od sprzedaży nowych. Uważam, że dopóki nie powstanie system wspierający rynek nowych pojazdów i inwestycji nic z tego nie będzie. Symptomatyczny był ostatnio przykład chińskiej firmy, która wycofała się z budowy autostrady A2. Moje zdanie jest takie: Chińczyk zakłada, że jak pójdzie do urzędu to mu urzędnik pomoże. U nas napotyka bariery.

wnp.pl.: Seat zostaje z Iberią? Czy będzie zmiana?

K.P.: Mamy umowę do roku 2014, a jak będą nas chcieli wcześniej przejąć to z wielką przyjemnością za duże pieniądze oddamy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tanio Seata nie oddam

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!