BMW produkuje wirnik pompy wodnej do samochodów wyścigowych DTM z wykorzystaniem metody addytywnej.
Aktualny sezon wyścigowy niemieckiej serii DTM jest wyjątkowym jubileuszem dla BMW: w jednym ze startujących tu samochodów firmy zamontowany jest pięćsetny już wirnik pompy wodnej wykonany na drukarce 3D. Precyzyjny element, który w swoim technicznym "życiu" poddawany jest ogromnym obciążeniom, wykonany jest z aluminium - i produkowany w technologii addytywnej 3D. Taka metoda produkcji ma być odpowiednim rozwiązaniem przy wytwarzaniu mało- lub krótkoseryjnych produktów, zapewniając przy tym wysoką precyzję i jakość bez konieczności tworzenia kompletnych linii produkcyjnych. BMW wykorzystuje takie metody już od 1991 r., kiedy to w ramach procesów tzw. "rapid prototyping" powstawały części lub formy do odlewów - w zależności od stopnia komplikacji i potrzeb, w ciągu najdalej kilku dni, wyłącznie na bazie projektu komputerowego w AudoCAD. Dziś w Centrum Badań i Innowacji FIZ w Monachium powstaje rocznie do 100 tys. elementów zlecanych w mniej więcej 25 tys. procesów prototypowych wyłącznie dla potrzeb wewnętrznych.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Technologia wyścigowa z drukarki 3D