Tesla wybuduje swoją pierwszą fabrykę w Szanghaju - poinformował w poniedziałek dziennik "Wall Street Journal". Według gazety, może to pomóc koncernowi w cięciu kosztów produkcji oraz wejściu na szybkorosnący rynek samochodów elektrycznych w Chinach.
- Chiny to obecnie największy rynek samochodów elektrycznych z silnymi prognozami wzrostu.
- Umowa zawarta z władzami Szanghaju pozwoli Tesli na budowę fabryki w strefie wolnego handlu znajdującej się w mieście.
- To pierwsza tego typu umowa, jaką Szanghaj zawarł z zagranicznym koncernem samochodowym.
Obecnie strony dopracowują wspólnie szczegóły umowy, a także ustalają, kiedy ma ona zostać oficjalnie ogłoszona. Ma to szczególne znaczenie ze względu na wcześniejszą krytykę ze strony prezydenta USA Donalda Trumpa, z którą spotkały się chińskie regulacje prawne dotyczące zawierania tego typu umów, a także na fakt, że Trump w przyszłym miesiącu pojawi się z wizytą w Pekinie.
Rzecznik Tesli nie odniósł się do sprawy szerzej, przypominając jedynie, że już w czerwcu firma wydała oświadczenie dotyczące "jasnego określenia planów dla swojej działalności produkcyjnej w Chinach".
Chiny to obecnie największy rynek samochodów elektrycznych z silnymi prognozami wzrostu. Do 2025 roku Chiny planują sprzedawać 7 mln samochodów napędzanych elektrycznie w ciągu roku. We wrześniu rząd Chin wezwał natomiast wszystkich działających na terenie kraju producentów samochodów do rozpoczęcia produkcji aut tego rodzaju przed upływem 2019 roku.
Jak pisze "Wall Street Journal", Chiny od pewnego czasu pracują nad zmianami prawnymi, które pozwolą producentom samochodów elektrycznych nawiązywać współpracę z lokalnymi władzami w tzw. "strefach wolnego handlu". Pierwsza taka strefa powstała w 2013 roku w Szanghaju. Od tego czasu w całym kraju stworzono 10 kolejnych.
Według analityków rynkowych, budowa fabryki w Szanghaju może przynieść koncernowi korzyści. Przede wszystkim pozwoli ona na utworzenie bazy eksportowej dla regionu, która zagwarantuje koncernowi bliskość krajowego rynku części, tym samym obniżając koszty produkcji i cenę aut sprzedawanych w Chinach. Obecnie samochody tej firmy w Chinach kosztują 50 proc. więcej, niż w USA.
Tesla podała, że w 2016 zyski koncernu ze sprzedaży aut w Chinach osiągnęły ponad miliard dolarów. Sprzedano tam 11 tys. importowanych aut, z których pochodzi 15 proc. tych przychodów. Tym samym, sprzedaż samochodów tej marki wzrosła od 2015 roku ponad trzykrotnie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Tesla wybuduje fabrykę w Szanghaju