PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

To sąd rozstrzygnie o losach Chryslera

Autor: PAP
03-05-2009 15:36

Los Chryslera jest obecnie w rękach wymiaru sprawiedliwości, który powinien zdecydować, czy sporządzenie planu restrukturyzacji producenta aut miałoby trwać kilka tygodni, jak życzyłby sobie tego rząd, czy też ugrzęzłoby w długotrwałych procedurach, czym grożą niektórzy wierzyciele.

Prezydent Barack Obama poinformował w czwartek, że Chrysler LLC, trzeci pod względem wielkości amerykański koncern samochodowy, ogłosi niewypłacalność, wystąpi o ochronę przed wierzycielami i połączy się z włoskim Fiatem.
Chrysler ma utworzyć spółkę z Fiatem, który zapewni amerykańskiemu koncernowi dostęp do swych paliwooszczędnych technologii i w zamian przejmie 20% jego udziałów. Chrysler ma produkować samochody Fiata w swoich fabrykach i sprzedawać je pod swoją marką.

Pierwsza rozprawa przed sądem upadłościowym stanu Nowy Jork odbyła się w piątek. Adwokaci Chryslera uzgodnili priorytety płatności - pierwszeństwo w wypłatach mają mieć pracownicy i dostawcy. Chrysler jest szóstą pod względem wartości upadłością w USA, z 39 mld USD aktywów.

Sprzedaż koncernu w kwietniu spadła o 48% licząc rok do roku. Restrukturyzacja koncernu zahamowała po protestach mniejszościowych wierzycieli, mimo że zgodę wyraził związek zawodowy UAW, udziałowiec Daimler-Benz, większościowi wierzyciele, a na pomoc przybył Fiat. Rola sędziego będzie polegała na zorganizowaniu porozumienia między bankami, posiadaczami obligacji, pracownikami i dostawcami, a także rządem.

Wg specjalistów od procedur upadłościowych, upierać się będą przy upadłości wierzyciele mający swoje wierzytelności zabezpieczone aktywami koncernu. Chrysler porozumiał się wcześniej ze związkami zawodowymi, uzyskując od nich ustępstwa umożliwiające obniżenie kosztów. Porozumiał się także z czterema bankami, wobec których ma większość długów. Nie zdołał jednak dogadać się z 40 funduszami wysokiego ryzyka, którym winien jest 30% swoich długów.

- Prawo upadłościowe mówi, że każdy wierzyciel, który nie zgadza się na działania naprawcze nie może być spłacony w kwocie mniejszej niż otrzymałby w przypadku likwidacji firmy - podkreśla jeden z adwokatów waszyngtońskich, chcących zachować anonimowość. Wg jego zdania, niektórzy wierzyciele liczą na to, że otrzymaliby 65% długu, jeśli koncern byłby zlikwidowany, podczas gdy państwo proponuje im tylko 33%.

Plan rządu przewiduje sprzedaż podstawowych aktywów Chryslera nowej spółce kontrolowanej przez fundusz związkowy, w którym w pozycji mniejszościowej byłby koncern Fiata.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP