PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

To siła robocza przyciągnęła do nas Daimlera

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
04-05-2016 14:49
To siła robocza przyciągnęła do nas Daimlera
Fot. PTWP

Dla inwestycji Daimlera w Polsce kadra pracownicza była języczkiem u wagi - uważa Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. W nowej fabryce zatrudnienie ma znaleźć kilkaset osób. Polscy pracownicy przy wysokim poziomie wykształcenia są tańsi od robotników z Europy Zachodniej, a więc zapewniają najlepszą relację ceny do jakości.

Zdaniem Gosa silnie rozwinięty rynek części i komponentów do budowy aut, składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę, niższe koszty transportu i pewniejszy łańcuch dostaw, to bez wątpienia jedna z najważniejszych przewag naszej branży motoryzacyjnej. Rozbudowana po Mistrzostwach Euro 2012 infrastruktura drogowa, liczne zachęty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych też są mocnymi argumentami za wyborem naszego kraju.
- W przypadku nowej fabryki, najprawdopodobniej w Jaworze, języczkiem u wagi mogła okazać się wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia są u nas relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. W porównaniu na przykład do Niemiec, skąd wywodzi się marka Mercedes, te koszty są średnio trzy razy niższe. Teza, że Polska jest „low-cost country” byłaby jednak mylna, gdyż do naszego kraju dużo lepiej odnosi się określenie „best-cost country”. Polska zapewnia branży Automotive najlepszą relację ceny do jakości – uważa Paweł Gos.

Podkreśla również, że w Polsce mamy spore doświadczenie w produkcji silników. Produkują je już u nas m.in. General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach), zakłady Toyoty w Jelczu-Laskowicach (TMIP) i Wałbrzychu (TMMP) oraz Volkswagen w Polkowicach.

Zdaniem Gosa nasz południowy sąsiad mógł przegrać z dwóch powodów. Po pierwsze, z uwagi na wyższe koszty pracy niż w Polsce. Wynagrodzenia są coraz wyższe, a jednocześnie mamy do czynienia z mniejszą elastycznością rynku pracy z uwagi na nowe pakiety socjalne. Drugą przyczyną może być coraz większe uzależnienie się gospodarki tego kraju od Automotive. Szczególnie w kontekście decyzji Jaguara o budowie wielkiej fabryki samochodów. - Nasycenie inwestycjami motoryzacyjnymi w ostatnim czasie na Słowacji jest już bardzo wysokie, co w przypadku ulokowania tam kolejnej mogłoby skutkować trudnościami w pozyskaniu właściwego i dobrze zmotywowanego personelu do pracy. Na Węgrzech i Rumunii niemiecki koncern ma już swoje fabryki. Poza tym myślę, że rządowi Węgier obecnie zależy na dywersyfikacji, w związku z czym specjalnie nie zabiegał o tego inwestora – uważa Paweł Gos.

Koncern Daimler poinformował, że 500 mln euro to inwestycja w pierwszą fazę fabryki, która ma rozpocząć produkcję w 2019 roku. Nowa fabryka silników powstanie w Jaworze i ma stworzyć kilkaset miejsc pracy. Prawdopodobnie kolejnych kilka tysięcy może powstać w zakładach, które będą na jej rzecz pracowały. Czytaj więcej:
Daimler zainwestuje w Polsce co najmniej 2 miliardy złotych

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP