Toyota, Honda i inni sporo stracą na sprzedaży aut

Toyota, Honda i inni sporo stracą na sprzedaży aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prawie 1,7 mld USD straci Toyota na sprzedaży aut w obecnym roku obrotowym. To pierwsza operacyjna strata japońskiego giganta od 68 lat.

- Kryzys, z jakim musimy się zmierzyć, nie ma precedensu - żalił się prezes Toyoty Katsuaki Watanabe na konferencji prasowej w Tokio. Japoński gigant przez lata budził respekt w branży wielkimi zyskami, przypomina "Gazeta Wyborcza". Teraz musi przełknąć gorycz porażki. W obecnym roku obrotowym, który kończy się w marcu 2009 r., Toyota będzie miała 1,7 mld dol. strat operacyjnych ze sprzedaży aut - zapowiedział Watanabe.

To pierwsza strata Toyoty od momentu, gdy koncern zaczął publikować wyniki finansowe. Nie będzie też kolejnego rekordu zysków netto. Do końca marca 2009 Toyota zarobi na czysto 0,5 mld USD - aż 11 razy mniej niż w poprzednim roku obrotowym. Początkowo koncern zapowiadał, że w tym roku zarobi na czysto 13,9 mld USD. W listopadzie prognozę obniżono do 6,1 mld USD.

Na wynikach japońskiego giganta odcisnęły się gwałtowny spadek sprzedaży aut na świecie i szybki wzrost wartości jena wobec dolara. Na podtrzymanie sprzedaży swoich aut koncern wyda 6,3 mld USD. Wahania kursów walutowy pozbawiły koncern 2,2 mld USD zysków.

Toyota zweryfikowała też plany sprzedaży. - Do końca grudnia sprzedamy 8,96 mln samochodów, o 4 proc. mniej niż przed rokiem - zapowiedział Watanabe. Tymczasem początkowo Toyota przewidywała, że w 2008 r. sprzeda 9,85 mln samochodów, pisze "GW". Rok temu zapowiadała, że w 2009 r. jako pierwsza firma na świecie w ciągu 12 miesięcy sprzeda ponad 10 mln aut. Teraz koncern w ogóle odmawia prognozowania sprzedaży. Prezes Watanabe zapowiedział za to, że swoim robotnikom Toyota zapewni "pomysły i pot", aby przetrwać trudny okres. Koncern już zaczął zaciskanie pasa - wstrzymano prace przy nowej fabryce w USA, odłożono budowę zakładów w Brazylii, Indiach i Chinach. Płace menedżerów zostały obcięte, a w Japonii pracę straci 3 tys. pracowników terminowych.

- Strata Toyoty, która reprezentuje Japonię, ma symbolicznie znaczenie - podkreśla Yasuaki Iwatomo, analityk firmy maklerskiej Okasan Securities, na którego powołuje się "Gazeta Wyborcza". Problemy mają też inni producenci aut z Kraju Kwitnącej Wiśni. Kilka dni temu Honda zapowiedziała, że w obecnym roku obrotowym zanotuje 2 mld USD zysku netto - o 2/3 mniej niż w dotychczasowej prognozie. Nissan zmniejszył plany o 16%, a Suzuki ogłosiło, że zwolni wszystkich pracowników na umowach terminowych, czyli ok. 800 osób.

Jeszcze gorzej mają robotnicy koncernów samochodowych w Korei. Tamtejszy producent aut Ssangyong nie ma pieniędzy na wypłatę pensji za grudzień.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Toyota, Honda i inni sporo stracą na sprzedaży aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!