XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Toyota ma 75 lat

Toyota ma 75 lat
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2012 roku mija 75 lat od momentu założenia przez Kiichiro Toyodę firmy Toyota Motor Corporation. Pierwsza fabryka koncernu (Koromo) rozpoczęła działalność 3 listopada 1937 r. To właśnie ten dzień Toyota uznaje za święto 75-lecia istnienia firmy.

Początki istnienia Toyoty mają korzenie ponad 100 lat temu, kiedy ojciec Kichiro, Sakichi Toyoda założył firmę Toyoda Enterprise. Sakichi urodził się w 1867 r., czyli w okresie modernizacji Japonii, i szybko zyskał sobie przydomek "króla wynalazców" czy Thomasa Edisona Japonii. Kiedy dorastał, trudno było mu się pogodzić ze zubożeniem rodzinnej miejscowości. Sakichi odnalazł swoje powołanie w wieku ok. 20 lat: "wspierać rozwój społeczeństwa przez konsekwentny rozwój własnych osiągnięć".

Do pierwszego osiągnięcia zaprowadziła go obserwacja procesu tkackiego, czym zajmowała się jego matka. Jak powiedział później Sakichi Toyoda: - (...) zacząłem zastanawiać się nad takimi zmianami, które pozwoliłyby przyspieszyć ten proces, aby mogło powstać więcej ubrań za niższy koszt.

W ten sposób w 1926 r. Sakichi wspólnie z synem Kiichiro wynalazł automatyczne krosno do masowej produkcji ubrań, nazwane Toyota G-type Automatic Loom.

Efektywność tego rozwiązania - jeden pracownik mógł obsłużyć 25 krosen - szybko stała się przedmiotem zainteresowania największej firmy przemysłu tekstylnego tamtych czasów, brytyjskiego Platt Brothers & Co. Ltd. W 1929 r., kiedy obie firmy doszły do porozumienia w sprawie patentu na krosna Toyota G-type, Kiichiro wyruszył w podróż do Anglii, pokonując trasę przez USA. Chciał na własne oczy zobaczyć, jak rozwija się przemysł motoryzacyjny w tych krajach.

To, co Kiichiro zobaczył w USA, stało się jego celem: zbudować samochód własnej produkcji. Wkrótce w Toyoda Automatic Loom Works powstał zespół inżynierów pracujących nad rozwojem silnika spalinowego. Po niedługim czasie Kiichiro udało się przekonać Risaburo Toyoda, zarządzającego wówczas firmą, do utworzenia osobnego oddziału samochodowego.

Pierwsze zamówienie ze strony rządu Japonii wynikało z rosnących napięć politycznych i niebezpieczeństwa wojny. W 1935 r., zaledwie po 6 miesiącach prac, w Toyoda Enterprise powstał samochód użytkowy Model G1 truck.

Wkrótce po uruchomieniu produkcji pojazdu użytkowego, Kiichiro Toyoda wrócił do planów masowej produkcji samochodów osobowych. Prototyp Model AA został ukończony w 1936 r. W tym samym czasie powstała nazwa "Toyota". Tak narodził się koncern, a Model AA stał się pierwszym samochodem noszącym nazwę znaną i stosowaną do dziś.

28 sierpnia 1937 r. założono firmę Toyota Motor Company (później Toyota Motor Corporation) z Risaburo Toyodą jako pierwszym prezydentem.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej Kiichiro Toyoda wyznaczył nowe cele rozwoju przed firmą: "nadchodzi era małych samochodów". W 1947 r. powstał pierwszy po wojnie samochód Toyoty, dwudrzwiowy Model SA z silnikiem własnej produkcji Type S o mocy 27 KM. Pojazd zyskał przydomek "Toyopet".

W początku lat 50. wyraźnie pogorszyły się warunki do prowadzenia działalności. Firma była na skraju wypłacalności, jednak zadecydowano o utrzymaniu dotychczasowego zatrudnienia. Trudny okres nie pozwolił uniknąć reorganizacji w późniejszym okresie, jednak stał się także przyczyną opracowania fundamentów produkcji na kolejne lata. Już wtedy w fabryce Koromo rozpoczęto metodę Just-in-Time, a później jidoka, czyli automatyzację pracy z pracownikiem jako najważniejszym elementem procesu. Dzięki innowacjom wprowadzonym przez Taiichi Ohno, pracownicy mogli w dowolnym momencie zatrzymać linię, jeśli tylko zachodziło podejrzenie błędu. Tak powstał nowy System Produkcyjny Toyoty, będący kombinacją założeń Just-in-Time Kiichiro Toyody oraz jidoki Taichi Ohno. System ten stał się fundamentem funkcjonowania wszystkich zakładów koncernu na świecie.

Przez pierwszą połowę lat 60. Toyota pracowała nad ulepszaniem standardów produkcji, tak by móc wejść ze swoimi produktami na rynek międzynarodowy. Wtedy powstał system całkowitej kontroli. Już wówczas kontrola jakości w zakładach Toyoty stała na najwyższym poziomie na świecie. W 1965 r. koncern został odznaczony przez japońską organizację naukowców i inżynierów tytułem Deming Application Prize, w uznaniu wyjątkowych osiągnięć w opracowaniu nowych standardów kontroli jakości.

Nowa era rozpoczęła się w 1957 r., kiedy dwie Toyoty Crown dotarły do Los Angeles, będąc pierwszymi japońskimi samochodami wyeksportowanymi do Ameryki Północnej. Wkrótce powstała firma Toyota Motor Sales USA. W 1958 r. firma sprzedała 288 samochodów. W 1951 r. zadebiutował model BJ, który po otrzymaniu nazwy Land Cruiser w 1955 r., szybko zyskał sobie sławę wytrzymałego samochodu terenowego.

Wprowadzona na rynek amerykański w 1966 r. Toyota Corona stała się pierwszym popularnym w USA modelem koncernu, osiągając sprzedaż ponad 20 tys. egz. w pierwszym roku.W 1972 r. sprzedaż Toyoty w USA przekroczyła 1 mln egz. Dziś Toyota prowadzi 14 zakładów produkcyjnych na terenie Stanów Zjednoczonych, których łączna wielkość produkcji przekraczyła 25 mln aut.

Jednym z największych celów firmy było zawsze wprowadzenie swoich samochodów na rynek europejski, gdzie rozpoczęła się historia motoryzacji. Już we wczesnych latach 60. odbywał się niewielki eksport Toyoty na rynki Malty i Cypru.

W 1962 r. wizytę siedzibie Toyoty w Tokio złożył Walther Krohn, prezes Erla Auto Import A/S w Danii, proponując import pierwszych sztuk Toyoty Crown z kierownicą po prawej stronie. W 1964 r. model Crown znalazł w Europie 1 500 nabywców. W kolejnych latach powstały firmy dystrybucji samochodów Toyoty w Finlandii (Korpivaara Oy), Holandii (Louwman & Parqui B.V.), Belgii (N.V. International Motor Company S.A.), Szwajcarii (Toyota AG).

W pierwszym okresie obecności Toyoty na rynku europejskim samochody przekonywały do siebie prostą konstrukcją i łatwością obsługi. W 1969 r. powstała Toyota Motor Europe, z siedzibą w Brukseli. Początkowo samochody Toyoty cieszyły się największym powodzeniem w Wlk.Brytanii.

Pierwszy zakład produkcyjny koncernu w Europie został otwarty w 1968 r. W Salvador Caetano I.M.V.T., S.A. powstawała Corolla, a poźniej także Corona i Dyna.

W latach 70. firma rozwijała kolejne europejskie oddziały. W 1974 powstał niemiecki Toyota Deutschland GmbH, a w 1979 ośrodek sportowy Toyota Team Euope, później przekształcony w Toyota Motorsport GmbH. W latach 1983-1986 Toyota Celica Twincam Turbo wygrała sześć sezonów World Rally Championship w Afryce.

Koncern sprzedał swój milionowy samochód w Europie w 1976 r. Po debiucie modeli Starlet, Tercel i Corolla, łączna roczna sprzedaż Toyoty w Europie przekroczyła liczbę 300 tys. szt. w 1980 r. Dwa lata później Toyota Motor Company i Toyota Motor Sales w Japonii zostały połączone w jedną struktrurę, Toyota Motor Corporation.

W 1987 r. powstało Centrum Techniczne w Zaventem w Belgii, gdzie do dziś powstają założenia techniczne modeli z segmentów A, B i C. Ponadto od niemal dekady funkcjonuje centrum stylistyczne Toyota Europe Design Development (ED2).

W 1989 r. koncern zadebiutował na rynku marek premium, tworzać markę Lexus z pierwszym modelem LS 400, który pojawił się na rynku w Europie w 1990 r.

Od 1997 r. sukcesy odnosi przełomowa technologia hybrydowa, która od pierwszej generacji Priusa znalazła już ponad 4 mln nabywców na całym świecie i niemal 500 tys. w Europie (od 2000 r.). Technologia Priusa otrzymała prestiżową nagrodę International Engine of the Year. Wśród najważniejszych europejskich nagród Toyoty jest także tytuł Samochodu Roku dla Yarisa, otrzymany w 1999 r., oraz dla Priusa w 2005 r.

Toyota posiada dziś w Europie szereg zakładów produkcyjnych, do których należy zaliczyć: Toyota Motor Manufacturing England, Toyota Motor Manufacturing Turkey, Toyota Motor Manufacturing France, Toyota Motor Manufacturing Poland, Toyota Motor Industries Poland.

Dziś Toyota ma 30 oddziałów krajowych w Europie, działających na rynkach 56 krajów europejskich, 14 ośrodków logistycznych części zamiennych, oraz 11 ośrodków logistycznych samochodów. Po drogach Europy porusza się ok. 13 mln aut Toyoty i Lexusa.

75 lat po tym, jak Kiichiro Toyoda przekształcił Oddział Samochodowy Toyoda Automatic Loom Works w dzisiejszą Toyota Motor Corporation, firma zatrudnia ponad 300 tys. pracowników na całym świecie, a łączna liczba wyprodukowanych pojazdów przekroczyła 200 milionów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Toyota ma 75 lat

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!