Toyota: popularność ogniw wodorowych zależna od infrastruktury

Toyota: popularność ogniw wodorowych zależna od infrastruktury
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Popularność samochodów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCV) będzie zależna od tempa rozwoju infrastruktury umożliwiającej obsługę i tankowanie tego typu pojazdów - powiedział PAP przedstawiciel japońskiego koncernu Toyota Yoshikazu Tanaka.

"Naszym zadaniem, jako inżynierów, jest opracowanie dobrego samochodu. Jednak wpływ na jego popularność będzie miała infrastruktura i poziom jej rozwoju - tego typu pojazdy będą wymagać sieci specjalnych stacji, na których będzie można tankować wodór" - podkreślił szef inżynierów pracujących nad samochodem wodorowym japońskiego producenta - modelem Mirai.

Tanaka przypomniał w rozmowie z PAP, że musiało minąć 15 lat od momentu wprowadzenia na rynek technologii samochodów hybrydowych, aby zaczęły one cieszyć się dużą popularnością wśród odbiorców - osiągając sprzedaż globalną "1 mln sztuk rocznie". Dlatego adaptacja na światowym rynku technologii wodorowej będzie również wymagać czasu - ocenił.

"Tak jak wcześniej zapowiadaliśmy, do 2020 roku planujemy rocznie sprzedawać 30 tys. samochodów wodorowych. (...) Jednak myślę, że stopniowo popularność tego rozwiązania będzie rosnąć, choć pewnie długo nie osiągnie poziomu sprzedaży hybryd" - tłumaczył Tanaka. Szef inżynierów pracujących nad samochodem Mirai prognozuje, że odpowiednia infrastruktura dla pojazdów FCV może powstać w ciągu 10-20 lat.

Podczas rozmowy z PAP Tanaka przypomniał, że koncern rozpoczął pracę na rozwiązaniami wodorowymi w 1992 roku, od rozwijania projektu technologii ogniw paliwowych (FC).

Toyota Mirai jest jednym z dwóch pierwszych na świecie seryjnie produkowanych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Swój model na rynek wprowadził też południowokoreański Hyundai - ix35 Fuel Cell. Do sprzedaży w Japonii Mirai trafił w grudniu 2014 roku, a od września 2015 jest także oferowany w Wielkiej Brytanii, Danii i Niemczech. W tych krajach powstają także stacje, na których można tankować wodór. Jak dowiedziała się wcześniej PAP są również plany, aby tego typu stacja powstała także w Polsce.

Producent informuje, że proces uzupełniania wodoru na stacji jest całkowicie bezpieczny. Dystrybutory wodoru wyposażone są w specjalną blokadę mechaniczną, która zabezpiecza przed nieprawidłowym podłączeniem urządzenia. Do tego przed tankowaniem specjalny system sprawdza, czy między dystrybutorem a zbiornikiem pojazdu nie występuje nieszczelność. W przypadku wykrycia zagrożenia, proces zostaje wstrzymany.

Podczas samego tankowania czujniki dystrybutora analizują tempo pompowania wodoru, aby nie dopuścić do przegrzania - informacje między urządzeniem a zbiornikiem auta są na bieżąco wymieniane za pomocą podczerwieni. Do chwili zakończenia procesu uzupełniania wodoru i odłączenia dystrybutora samochód jest elektronicznie zablokowany i niemożliwe jest przypadkowe włączenie silnika - zapewnia Toyota.

Wodór można pozyskiwać z wielu materiałów, m.in. odpadów komunalnych i rolniczych czy gazu ziemnego. Do jego produkcji nadaje się też energia wodna, słoneczna oraz wiatrowa. Energia zasilająca silnik elektryczny, który napędza samochód na wodór, jest produkowana w ogniwach paliwowych zamontowanych wewnątrz auta. Produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest woda destylowana.

Producent zwraca uwagę, że samochody FCV nie emitują żadnych szkodliwych substancji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Toyota: popularność ogniw wodorowych zależna od infrastruktury

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!