Transport miejski bez spalin jest możliwy, ale wymaga zachęt

Transport miejski bez spalin jest możliwy, ale wymaga zachęt
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska przygotowuje strategię transportową Unii na najbliższe 40 lat. Dużą rolę w jej realizacji przewidziano dla samorządów. Mogą skorzystać i nasze miasta.

Do 2050 r. z europejskich miast mają zniknąć autobusy i samochody napędzane silnikami spalinowymi. Komunikacja miejska oparta na pojazdach o napędzie elektrycznym, hybrydowym i wodorowym ma przejąć większość transportu pasażerskiego. Zwiększyć się ma liczba osób dojeżdżających do pracy na rowerze oraz poruszających się pieszo. Takie są pomysły Komisji Europejskiej na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych i poprawę jakości powietrza w miastach. Zwiększyć się ma także rola samorządów w opracowaniu polityki transportowej UE jak i państw członkowskich.

- Wielka część odpowiedzialności za komunikację miejską spoczywa na państwach członkowskich i to poszczególne miasta muszą zadecydować o odpowiednim zestawie środków lokomocji, jakiego potrzeba w ich regionie - czytamy w oświadczeniu Komisji Europejskiej.

Aby osiągnąć te cele, Komisja proponuje trzy formy działań samorządów. Po pierwsze miasta i regiony będą mogły opracować plany mobilności miejskiej. Samorządy, które je sporządzą mają otrzymywać dodatkowe wsparcie ze środków z funduszu spójności i programów regionalnych. Po drugie - KE chce wprowadzenia unijnych ram dla opłat za korzystanie z dróg miejskich oraz wdrożenia programów rozładowania zatorów komunikacyjnych. Po trzecie - samorządy będą mogły korzystać z wyników prac badawczych w ogólnounijnym programie badawczym, którego celem będzie zaprojektowanie nowych ekologicznych pojazdów miejskich.

Niektóre z proponowanych rozwiązań od kilku lat są już wprowadzane w zachodnioeuropejskich miastach. Na przykład opłaty za wjazd samochodem do centrum wprowadził w 2003 r. Londyn. Jak twierdzą eksperci, już dziś technicznie możliwe jest całkowite wyeliminowanie pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi z komunikacji miejskiej, jednak polskie samorządy będą potrzebowały wsparcia z zewnątrz, by zrealizować proponowany cel UE.

Czytaj też:http://motoryzacja.wnp.pl/autobusy-hybrydowe-na-razie-nieoplacalne,135324_1_0_0.html

- Ze względu na wysokie koszty jest to w Polsce projekt utopijny. W Niemczech, Francji, czy krajach Beneluksu rządy dofinansują ekologiczną komunikację miejską. W Polsce nie ma narzędzi prawnych ani finansowych, które zachęcałyby samorządy do inwestowania w pojazdy elektryczne lub hybrydowe. Wprowadzenie wzorem Niemiec tzw. "zielonych stref" i odpowiednie dofinansowanie z pewnością skłoniłoby samorządy do rezygnacji z autobusów napędzanych silnikami diesla - mówi Aleksander Kierecki, szef analizującej rynek transportowy firmy JMK.

Obecnie za najbardziej wszechstronny środek transportu o napędzie elektrycznym uchodzi trolejbus. Jest znacznie tańszy niż tramwaj i może jeździć niemal na wszystkich miejskich drogach. Jeden kilometr trakcji trolejbusowej to koszt ok. 1 mln zł.

- Teoretycznie możliwe jest zastąpienie wszystkich autobusów miejskich trolejbusami, jednak będzie to kosztowne. Nie tylko sama trakcja jest droga, ale też trolejbusy kosztują prawie dwa razy więcej niż autobusy. Natomiast koszt jednego wozokilometra dla trolejbusu jest o kilkanaście procent wyższy niż autobusu - mówi Mariusz Horoń z ZKM w Gdyni.

W Polsce ten środek transportu miejskiego funkcjonuje jedynie w Gdyni, Tychach i Lublinie. To ostatnie miasto planuje do 2015 r. zainstalowanie 31,4 km nowej trakcji trolejbusowej, dzięki czemu elektryczne pojazdy będą docierać do większości lubelskich osiedli.

Natomiast autobusy napędzane silnikami elektrycznymi nie są na razie konkurencyjne wobec pojazdów z silnikami diesla. Obecnie stosowane akumulatory pozwalają na przejechanie zaledwie kilku kilometrów, a czas ich ładowania jest długi. Produkcja autobusów z akumulatorami nowej generacji, które można załadować w czasie około 10 minut ruszy za kilka lat. Jednak można stosować akumulatory w trolejbusach jako napęd pomocniczy. Dzięki temu mogą one jeździć na krótkich odcinkach dróg, tam gdzie nie ma możliwości zainstalowania trakcji.

Pojazdy z silnikami elektrycznymi można uznać za ekologiczne tylko tam, gdzie prąd wytwarzany jest w elektrowniach atomowych lub wykorzystujących odnawialne źródła energii. Z tego powodu w Polsce, gdzie 92 proc. elektryczności wytwarzane jest w elektrowniach węglowych, ekologicznym napędem można dziś nazwać jedynie silniki wodorowe.

- Wodór nazywany jest paliwem przyszłości. Pojazdy z ogniwami paliwowymi emitują jedynie parę wodną. Obecnie jednak ta technologia jest bardzo droga, a w całej Europie jeździ zaledwie dwadzieścia-parę prototypowych autobusów z silnikami wodorowymi - mówi Aleksander Kierecki.

Szczegóły nowej strategii transportowej UE mają być przedstawione w 2012 r. wówczas przekonamy się jakie zadania zostaną nałożone na samorządy i w jaki sposób KE wesprze zmiany w komunikacji miejskiej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Transport miejski bez spalin jest możliwy, ale wymaga zachęt

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!