PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trwa bój o prawo wyboru części, napraw i dostępu do informacji

Autor: MotoFocus
23-09-2008 21:46
Trwa bój o prawo wyboru części, napraw i dostępu do informacji

W ciągu roku Polacy przeciętnie ok. 31 mln razy jadą z samochodem do warsztatu. Z tego 24 mln razy wybierają warsztaty niezależne, obsługujące wiele marek samochodów. W odróżnieniu od innych złożonych produktów, auta muszą być dobrze utrzymywane w ciągu całego okresu istnienia. Z powodów bezpieczeństwa i ochrony środowiska muszą spełniać odpowiednie standardy i być regularnie sprawdzane, przypomina MotoFocus.pl.

Przeciętny konsument na konserwację swojego pojazdu i utrzymanie go w ruchu wydaje przez 10 lat kwotę równą aż 100% pierwotnej ceny auta, które samo w sobie jest drugą największą inwestycją w gospodarstwie domowym.
Dostępne dane wskazują, że 77% wizyt w warsztatach to wizyty w warsztatach niezależnych. W znacznej mierze jest to spowodowane wiekiem parku samochodowego. Średni wiek pojazdu w Polsce wynosi 11,6 roku. Takie auta są serwisowane i naprawianie głównie w warsztatach niezależnych. Klienci autoryzowanych stacji obsługi to przede wszystkim właściciele nowych- 1,2,3 letnich samochodów, często jeszcze na gwarancji. Z tego też powodu można powiedzieć, że te dwa typy warsztatów nie są dla siebie konkurencją, gdyż każdy z nich posiada inną grupę klientów.

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że ta sama naprawa w ASO jest droższa niż w warsztacie niezależnym. Takie są fakty, natomiast różne jest ich wyjaśnienie. Swego rodzaju mitem jest przekonanie, że w autoryzowanych serwisach samochody naprawia się "lepiej". Droższe nie znaczy przecież lepsze. Koalicja na Rzecz Prawa do Naprawy, niejednokrotnie już wskazywała, że części z logo koncernów samochodowych (OE), dostępne w Autoryzowanych Serwisach i części z logo rzeczywistych producentów części, obecne na niezależnym rynku, to w większości przypadków te same produkty, pochodzące z tych samych linii produkcyjnych. Średnia różnica w cenie, sięgająca nawet 50%, wynika tylko z ich oznakowania, podaje MotoFocus.pl.

Oprócz tego rodzaju części, przez GVO określanych symbolem OEM, istnieją tzw. części zamienne o porównywalnej jakości. Są to zazwyczaj elementy, które nie są dostarczane do montażu samochodów (czyli do koncernów). Tego typu części są 60 i więcej procent tańsze od "oryginałów". Ponieważ rozporządzenie GVO nie przewiduje wydawania certyfikatów i akredytacji, sam producent pod odpowiedzialnością cywilną musi zaświadczyć, że jego produkty "są tej samej jakości co komponenty, które są lub były stosowane w montażu pojazdów” (GVO-PL § 2 pkt 21). Tak więc wniosek wynika z tego taki, że niefortunna nazwa "porównywalnej jakości" może również oznaczać części wyższej jakości niż stosowane do montażu samochodów. Bezpieczeństwa kierowców chroni 90 innych unijnych przepisów, dotyczących jakości moto-części, przypomina MotoFocus.pl.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP