Trwa bój o prawo wyboru części, napraw i dostępu do informacji

Trwa bój o prawo wyboru części, napraw i dostępu do informacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu roku Polacy przeciętnie ok. 31 mln razy jadą z samochodem do warsztatu. Z tego 24 mln razy wybierają warsztaty niezależne, obsługujące wiele marek samochodów. W odróżnieniu od innych złożonych produktów, auta muszą być dobrze utrzymywane w ciągu całego okresu istnienia. Z powodów bezpieczeństwa i ochrony środowiska muszą spełniać odpowiednie standardy i być regularnie sprawdzane, przypomina MotoFocus.pl.

Przeciętny konsument na konserwację swojego pojazdu i utrzymanie go w ruchu wydaje przez 10 lat kwotę równą aż 100% pierwotnej ceny auta, które samo w sobie jest drugą największą inwestycją w gospodarstwie domowym.

Dostępne dane wskazują, że 77% wizyt w warsztatach to wizyty w warsztatach niezależnych. W znacznej mierze jest to spowodowane wiekiem parku samochodowego. Średni wiek pojazdu w Polsce wynosi 11,6 roku. Takie auta są serwisowane i naprawianie głównie w warsztatach niezależnych. Klienci autoryzowanych stacji obsługi to przede wszystkim właściciele nowych- 1,2,3 letnich samochodów, często jeszcze na gwarancji. Z tego też powodu można powiedzieć, że te dwa typy warsztatów nie są dla siebie konkurencją, gdyż każdy z nich posiada inną grupę klientów.

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że ta sama naprawa w ASO jest droższa niż w warsztacie niezależnym. Takie są fakty, natomiast różne jest ich wyjaśnienie. Swego rodzaju mitem jest przekonanie, że w autoryzowanych serwisach samochody naprawia się "lepiej". Droższe nie znaczy przecież lepsze. Koalicja na Rzecz Prawa do Naprawy, niejednokrotnie już wskazywała, że części z logo koncernów samochodowych (OE), dostępne w Autoryzowanych Serwisach i części z logo rzeczywistych producentów części, obecne na niezależnym rynku, to w większości przypadków te same produkty, pochodzące z tych samych linii produkcyjnych. Średnia różnica w cenie, sięgająca nawet 50%, wynika tylko z ich oznakowania, podaje MotoFocus.pl.

Oprócz tego rodzaju części, przez GVO określanych symbolem OEM, istnieją tzw. części zamienne o porównywalnej jakości. Są to zazwyczaj elementy, które nie są dostarczane do montażu samochodów (czyli do koncernów). Tego typu części są 60 i więcej procent tańsze od "oryginałów". Ponieważ rozporządzenie GVO nie przewiduje wydawania certyfikatów i akredytacji, sam producent pod odpowiedzialnością cywilną musi zaświadczyć, że jego produkty "są tej samej jakości co komponenty, które są lub były stosowane w montażu pojazdów” (GVO-PL § 2 pkt 21). Tak więc wniosek wynika z tego taki, że niefortunna nazwa "porównywalnej jakości" może również oznaczać części wyższej jakości niż stosowane do montażu samochodów. Bezpieczeństwa kierowców chroni 90 innych unijnych przepisów, dotyczących jakości moto-części, przypomina MotoFocus.pl.

Jak więc widać konsument ma całkiem duży wybór- jeśli budżet mu na to pozwala może zdecydować się na część z logo koncernu, jeśli ceni sobie jakość a nie chce przepłacać, wybierze części z kategorii OEM, a jeśli chce zamontować w swoim aucie dobrą, a jednocześnie relatywnie tanią część może skorzystać z asortymentu mieszczącego się w grupie części zamiennych o porównywalnej jakości. Decyzja zależy wyłącznie od niego - o zachowanie Prawa Wyboru walczą różne instytucje (jak np. Federacja Konsumentów) w ramach kampanii Prawo do Naprawy (R2RC).

Jakość i cena części zamiennych to jedno a inna sprawa to wiedza i wyszkolenie mechaników, zajmujących się naszymi samochodami. Badania sieci warsztatowych dystrybutorów i producentów części (a zatem nie autoryzowanych serwisów), przeprowadzone w maju br. przez firmę MotoFocus wskazują, że dla mechaników najważniejszy i najbardziej oczekiwany rodzaj wsparcia oferowanego przez sieci to szkolenia techniczne. Osoby naprawiające samochody chcą rozwijać umiejętności, aby móc świadczyć usługi wysokiej jakości. W czasach, kiedy samochody stają się "komputerami na kołach" dostęp do wiedzy jest konieczny nawet do wykonywania prostych napraw. Aby zapewnić mechanikom możliwość szkoleń, konieczne jest prawo, które pozwoli im korzystać z danych technicznych. To jest podstawowy warunek istnienia niezależnych warsztatów, który musi zapewnić ustawodawca.

Tak, jak w przypadku części, tak i w przypadku wyboru warsztatu konsument powinien mieć możliwość swobodnego decydowania, gdzie chce serwisować i naprawiać swój samochód. Natomiast właściciele warsztatów powinni mieć prawo prowadzenia własnej firmy i tworzenia miejsc pracy, co w momencie wygaśnięcia rozporządzenia GVO/BER będzie znacznie utrudnione.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trwa bój o prawo wyboru części, napraw i dostępu do informacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!