Trwa cięcie i gięcie cen aut

Trwa cięcie i gięcie cen aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dystrybutorzy, którzy sprowadzili samochody przy mocnym złotym, pozbywają się teraz tegorocznych modeli.

Wszystko wskazuje na to, że taniej już nie będzie. Drożeją kredyty konsumpcyjne, a banki nie chcą rozdawać ich lekką ręką, jak ognia bojąc się niewypłacalnych klientów, pisze "Rzeczpospolita". Na dodatek złoty z pewnością nie będzie szybko tak tani, jak latem br, a większość aut na naszym rynku pochodzi z importu. Do tego koncerny tną produkcję. To dlatego producenci, w poszukiwaniu gotówki opróżniając magazyny i szykując place pod nowe modele, w tym roku wcześniej rozpoczęli wyprzedaż modeli 2008.

- To dobry czas na zakupy - potwierdza Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w rozmowie z "Rz". Zaznacza jednak, że tegoroczne wyprzedaże rocznika mogą nie być tak atrakcyjne, jak się spodziewa część klientów. - Nie znam firmy w Polsce, która miałaby parking wypełniony po brzegi niesprzedanymi autami. Widząc, co się dzieje na rynku, od dawno ograniczano zamówienia.

- Średnie ceny, jakie klienci płacą za samochody, są w tej chwili o kilkanaście procent niższe niż jeszcze wiosną - uważa Arkadiusz Etryk, prezes Raiffeisen-Leasing Polska. Jego zdaniem tendencja spadkowa cen jeszcze się nie zatrzymała. Jeśli ktoś chce zaryzykować i szuka okazji, może jeszcze poczekać z zakupem. Z kolei dyrektor Faryś mówi dla "Rz": - Nie wydaje mi się, by kurs złotego aż tak się zmienił, żeby nagle nastąpiły poważne ruchy cenowe. Poza tym wiele firm ma cenniki ustalone w złotych, bez przeliczania z obcych walut. Nie zmieniają cenników z dnia na dzień.

Jakub Faryś w rozmowie z "Rzeczpospolitą" zaznacza, że wpływ ograniczania produkcji przez kolejne koncerny na poziom cen aut nie będzie duży. - Na początku roku producenci dodawali trzecie zmiany w fabrykach, zatrudniali dodatkowy personel. To było normalne działanie, gdy zapotrzebowanie na rynku jest większe. Teraz było mniejsze i normalnym działaniem jest czasowe ograniczanie produkcji. To jedynie dostosowywanie się do sytuacji na rynku - uważa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trwa cięcie i gięcie cen aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!