Trzeba gonić wyzwania moto-sektora

Trzeba gonić wyzwania moto-sektora
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czym "kupić" nowego inwestora w motoryzacji? - 20 lat temu byliśmy konkurencyjni i wtedy myślałem, że będzie jeszcze lepiej dzięki kompetencjom, a nie tylko wielkości rynku, mówił podczas moto-panelu EEC, szef Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Piotr Wojaczek.

Prezes KSSE przyznał, że fajnie by było mieć kolejną fabrykę samochodów w strefie ale nie płacze, że jej nie ma. Jak mówił, teraz wszyscy mają dobre nieruchomości i infrastrukturę ale liczy się kompetencja ludzi i sieć dostawców. Nowy producent kreuje nowych kontrahentów i formułuje zlecenia tym, którzy już istnieją tak, że albo produkują więcej albo zmieniają profil. Rynek dostawców w Polsce stał się dla wielu producentów aut zbyt płytki i trzeba coś zrobić, żeby nie zostać w tyle. Prezes Wojaczek wskazał na ważną rolę współpracy przemysłu z samorządami i władzami. Istotny jest też system szkolnictwa. GM np. współpracuje z Politechniką Śląską. A przydałoby się jeszcze zaangażowanie w tzw. system szkolnictwa dualnego czyli połączenia nauki teorii z praktyczną nauką zawodu. GM ma świetne doświadczenia z Niemiec. U nas na razie się nie udaje. A szkoda, bo fachowców zaczyna brakować i dochodzi nawet do "podkupywania" fachowców. Jak mówi prezes Wojaczek: - Musimy wyhodować sobie "pokolenie M" ("M" od motoryzacyjnego fachowca).

Kluczową rolę dla przyszłości moto-sektora w regionie ma również innowacyjność, a więc skracając: Centra Badawczo-Rozwojowe. W ciągu najbliższych 5-6 lat, dzięki temu można zbudować bardzo solidną, kompetencyjną pozycję w dziedzinie nowych technologii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trzeba gonić wyzwania moto-sektora

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!