Trzeba uczyć się oszczędnej jazdy

Trzeba uczyć się oszczędnej jazdy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Floty nie dbają o zużycie paliwa w autach. Brak nauki oszczędnej jazdy przynosi firmom straty. Dzięki ekonomicznej jeździe spalanie może spaść nawet o litr na 100 km.

Wg danych LeasePlan na które powołuje się "Rzeczpospolita" co dziesiąty samochód w Polsce należy do flot. Przeciętny flotowy pojazd przejeżdża powyżej 30 tys. km rocznie, gdy w tym samym czasie auta prywatne mają przebiegi nieprzekraczające 15 tys. km. LeasePlan wyliczył, że dla zrekompensowania rocznej emisji CO2 przez samochód, który spala średnio 10 l/100 km i przejeżdża rocznie 20 tys. km, potrzeba siedmiu drzew.

Tymczasem zużycie paliwa można łatwo zmniejszyć o kilkanaście procent (ok. 1 litra na 100 km) dzięki właściwemu stylowi jazdy. Odpowiednio przygotoeany program nauki eko-jazdy zapewnia nie tylko zmniejszenie spalania, ale także spadek liczby wypadków drogowych. Te skutki dostrzeżono w innych krajach i nauka zasad ekojazdy jest np. w Austrii obowiązkowa podczas kursu na prawo jazdy. LeasePlan podaje, że w Holandii stosowane są programy motywacyjne, w których część zaoszczędzonych pieniędzy powiększa wynagrodzenie kierowcy. Także polskie firmy transportu drogowego liczą wydane na paliwo pieniądze. Kursy nauki oszczędnej jazdy ciągnikiem siodłowym z naczepą cieszą się coraz większą popularnością. Dlatego importerzy powiększają liczbę szkoleniowców i dokupują nowe ciężarówki, na których prowadzone są treningi eko-jazdy.

Okazuje się, że do oszczędzania paliwa może się przyczynić nie tylko nudny trening, ale i współzawodnictwo. Przypadkowo odkrył to Nissan, który w sprzedawanych od dwóch lat w Japonii suvach Murano montuje na życzenie system telematyczny Probe. Za pomocą sieci telefonii komórkowej dane z samochodów przekazywane są do centrali, która rozpoznaje, gdzie jest najwięcej pojazdów, jaką mają prędkość, i na tej podstawie opracowuje mapy korków. System wdrożyła prefektura Yokohama, która przesyła do aut nie tylko informacje o zatłoczeniu dróg, ale także o średnim spalaniu. Niemal wszyscy z 1000 klientów, którzy mają ten system w pojeździe, rozpoczęli współzawodnictwo, kto spali najmniej. - Zużycie paliwa spadło o 20% - mówi Kazuhiro Doi, przedstawiciel działu badawczego Nissana. - Mamy z samochodu wiele informacji o stylu jazdy kierowy i będziemy podpowiadać, jak polepszyć rezultaty. Dla zachęty organizujemy regionalny konkurs dla jeżdżących najoszczędniej, w którym będą nagrody, np. zniżki na wyposażenie aut. Podobny system, nazwany Starwings, został uruchomiony przez Bejing Traffic Information Center w Pekinie. Korzysta z niego 10 tys. taksówek marki Nissan.

Działające w Polsce szkoły nie tracą nadziei, że pojawi się zainteresowanie ekojazdą. - Na to chyba potrzeba jeszcze trochę czasu. Kiedyś tak samo trudno było nam przekonać firmy do kursów bezpiecznej jazdy, a teraz jest wielu chętnych - mówi Agata Szczech.

Kanon wiedzy o oszczędnej jeździe opiera się na kilku podstawowych założeniach, pisze "Rz".
- Jedź płynnie - gwałtowna, "szarpana" jazda powoduje większe zużycie paliwa;
- Korzystaj z sieciowych stacji - dobrego paliwa spalisz mniej niż tego złej jakości;
- Oszczędnie z klimatyzacją - na krótkich dystansach klimatyzacja nie przyniesie efektu, a zwiększy spalanie do 5%:
- Jeżeli nie musisz, nie jedź szybko - spalanie ostro rośnie powyżej 120 km/h;
- Bagażnik to nie magazyn - dodatkowe obciążenie zwiększa spalanie;
- Hamuj silnikiem - zjeżdżając ze wzniesień, nie wyrzucaj biegu na luz, tylko wykorzystuj opór silnika, bo wtedy zużycie paliwa wynosi zero;
- Zamykaj okna - otwarte zwiększają opór i spalanie nawet o 10%;
- Nie grzej silnika - ruszaj zaraz po jego uruchomieniu, bo nagrzeje się szybciej w czasie jazdy niż na biegu jałowym;
- Kontroluj ciśnienie w kołach - niedopompowane zwiększają spalanie do 4%.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trzeba uczyć się oszczędnej jazdy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!