PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trzeba wyprowadzić ciężarówki na prostą

Autor: wnp.pl (AG)
17-04-2009 09:46
Trzeba wyprowadzić ciężarówki na prostą

MAN jest jednocześnie największym dostawcą ciężarówek w Polsce, i największym inwestorem jeśli chodzi o pojazdy użytkowe - są trzy fabryki: Kraków/Niepołomice, Starachowice i Poznań, gdzie oprócz produkcji autobusów funkcjonuje centrum finansowo-księgowe, obsługujące spółki praktycznie w całej Europie. - Nie widzę jakiegoś drastycznego załamania na rynku autobusów, natomiast rynek ciężarówkowy zawsze był "sinusoidalny", mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego wiceprezes MAN Bus&Truck Polska Michał Luberadzki, przyrównując go do ogólnych cykli gospodarki. - Wiadomo, ciężarówki przewiozą tyle ile się wytworzy, dodał.

Ostatnie 2-3 lata były latami ogromnej koniunktury w segmencie. - Przyrosty były rzędu 30-40%, mówił prezes Luberadzki, dodając: - Niestety praktycznie od III kw.ub.r. cała branża zaczęła odczuwać znaczne spadki. Mowa tu o zmniejszeniu ilości nowych zamówień i - co gorsza - odwoływaniu tych już złożonych. To powoduje wzrost zapasów i poważny problem. - Jeśli spojrzeć historycznie, w sensie produkcji wszystkich marek, cofamy się do początku lat 90., mówił Luberadzki, zapewniając, że jest daleki od czarnowidztwa, mimo że problem jest poważny.
Przedstawiciel MAN'a w Polsce prognozuje, że - optymistycznie licząc - spadek rynku może sięgać 50%, podczas gdy ekonomiści podnoszą lament już przy 10-20%.

Jak zaradzić kryzysowi? "Poprawiając" go, zgodnie z zasadą: "Jak jest rynek to się produkuje". Stąd celowym byłoby odgórne wprowadzenie zachęt do ożywienia rynku również w zakresie pojazdów użytkowych np. poprzez ulgi podatkowe albo opłaty drogowe dostosowane do potrzeb ekologicznych, dla których odniesieniem byłyby parametry nowych pojazdów. - Być może to dałoby pewien impuls na rynku do ożywienia, bo w tej chwili wygląda jakby wszyscy czekali co będzie i nic się nie dzieje, powiedział prezes Luberadzki. Wg producentów ciężarówek przydatne byłyby działania stymulujące, w pewnym sensie analogiczne do tego co mogłoby się dziać na rynku pojazdów osobowych. Istotny byłby ukłon w stronę przedsiębiorców transportowych, których jest w kraju olbrzymia rzesza i którzy zatrudniają ogromną ilośc pracowników. Transportowcy są w kryzysie i ważne byłyby dla nich ulgi pozwalające na inwestycje. - Należy zauważyć, że mamy w kraju wysoki potencjał bardzo dobrych pracowników spośród których 4 tys. osób nie bardzo wie co ze sobą zrobić, powiedział Luberadzki . Stąd apel do rządu m.in. o możliwość wprowadzenie elastycznych form zatrudnienia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 736 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP