Turbodoładowana jednostka benzynowa 1.4 TSI koncernu Volkswagen otrzymała tytuł silnika roku 2009. Czterocylindrowa jednostka, która pracuje pod maskami wielu modeli koncernu Volkswagen, otrzymał także tytuł Green Engine of the Year ("zielony" silnik roku), pokonując hybrydowe układy napędowe Toyoty i Hondy, a także najwyższe wyróżnienie w kategorii jednostek o pojemności od 1.0 do 1.4-litra.
Lista zwycięzców International Engine of the Year 2009
Intenational Engine of the Year 2009:
I - Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (podwójne doładowanie - turbina i kompresor, montowany w autach: VW Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra);
II - BMW 3 l Twin Turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa (modele: 135, 335, X6, Z4 (306 KM) i 730 (326 KM));
III - Audi 2.0 TFSI (Audi A4, A5 (180 KM), VW Scirocco (200 KM), Golf GTI, Audi A4, A5, Q5 (211KM)).
Best New Engine of the Year 2009 (nowości):
I - Porsche 3.8 - 6-cylindrowy boxer z bezpośrednim wtryskiem paliwa (911);
II - BMW diesel 3.0 (330d, 730d, 530d, X3, X5);
III - BMW 4.4 Turbo (bezpośredni wtrysk paliwa, modele: 750i, X6);
Green Engine of the Year 2009 ("zielony"):
I - Volkswagen 1.4 TSI Twincharger;
II - Honda Hybrid 1.3 (Insight, Civic);
III - BMW diesel 2.0 Twin Turbo (123d);
Best Performance Engine 2009 (osiągi, parametry):
I - Mercedes-AMG 6.2 (CLK, S, SL, CL, CLS, ML);
II - BMW 5.0 V10 (M5, M6);
III - Jaguar 5.0 V8 Supercharged (XF, XK).
Do 1.0:
I - Toyota 1.0 (3 cylindry, modele: Aygo, IQ (68 KM) i Yaris/Vitz (69 KM), a ponadto Citroen C1 (68 KM), Peugeot 107 (68 KM) i Subaru Justy (70 KM)) - kolejne z rzędu wyróżnienie dla silnika z TMMP w Wałbrzychu;
II - Smart Diesel 799 ccm;
III - Mitsubishi 999 ccm turbo (Smart Fortwo).
Jednostki 1.0 - 1.4:
I - Volkswagen 1.4 TSI Twincharger;
II - Volkswagen 1.4 TSI Turbo (pojedyncze doładowanie, VW Golf, Golf Plus, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Passat, Skoda Octavia, Audi A3, Seat Leon, Altea, Skoda Superb);
III - Fiat 1.4 Turbo tzw. T-Jet (Abarth 500, Abarth Grande Punto, Fiat Grande Punto, Linea, Bravo, Lancia Delta, Alfa Romeo Mito);
........
VI - Fiat-GM diesel 1.3 z fabryki w Bielsku (Ford Ka, Fiat 500, Panda, Grande Punto, Qubo, Linea, Doblo. Musa, Lancia Ypsilon, Opel Agila/Suzuki Splash, Opel Meriva, Tigra, Combo, Corsa, Astra, Suzuki Ignis);
Jednostki 1.4 - 1.8:
I - BMW-PSA 1.6 Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308);
II - Toyota Hybrid 1.8 (Prius);
III - Audi 1.8 TFSI (Audi A4, A3, A5, TT, Seat León, Altea, Toledo, Skoda Octavia, Superb, VW Passat).
Jednostki 1.8 - 2.0:
I - Audi 2.0 TFSI (Audi A4, A5 (180 KM), VW Scirocco (200 KM), Golf GTI, Audi A4, A5, Q5 (211KM));
II - BMW diesel 2.0 Twin Turbo (123d);
III - Audi 2.0 TFSI (Audi A6, A3, TT, VW Tiguan, Eos, Jetta, Tiguan, Škoda Octavia, Seat Altea, León, Exeo);
Jednostki 2.0 - 2.5;
I - Mercedes-Benz diesel 2.1 l (E-klasa BlueEfficiency, C-klasa BlueEfficiency);
II - Audi 2.5 Turbo (5 cylindrów, Audi TT RS);
III - Subaru 2.5 Turbo boxer/4 (Forester, Impreza, Legacy).
Jednostki 2.5 - 3.0:
I - BMW 3.0 Twin Turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa (135, 335, X6, Z4 (306 KM) i 730 (326 KM));
II - BMW Diesel 3 l Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6) 250 pkt
III - Audi 3.0 Supercharged z bezpośrednim wtryskiem paliwa (S4).
Jednostki 3.0 -4.0:
I - BMW 4.0 V8 (M3);
II - Porsche 3.8 boxer/6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (911);
III - Porsche 3.8 boxer/6 (GT3).
Jednostki powyżej 4.0:
I - Mercedes-AMG 6.2 (CLK (481 KM), S, SL, CL (525 KM) oraz CLS, ML (510 KM)) 162 KM);
II - BMW 5.0 V10 (M5, M6);
III - Jaguar 5 l V8 Supercharged (XF, XK).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: TSI Volkswagena silnikiem roku - International Engine of the Year