PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Turcja – niestabilna nadzieja branży automotive

Autor: wnp.pl (PIM)
04-08-2017 14:17
Turcja – niestabilna nadzieja branży automotive
Fot. Shutterstock.com

Zorganizowane strefy ekonomiczne, rozbudowany system zachęt państwowych dla tworzenia nowych miejsc pracy oraz relatywnie niskie koszty siły roboczej to zdaniem Exact Systems przyczyny atrakcyjności Turcji dla inwestorów z branży motoryzacyjnej. Ryzyko stanowią natomiast konflikty zbrojne i niestabilność polityczna.

- Ze „Światowego Raportu Inwestycyjnego 2017” przygotowanego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wynika, że w ciągu ostatnich 15 lat Turcja wyraźnie odnotowała wzrost bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Tylko w 2016 roku ich wartość wyniosła aż 12,3 mld USD, a Turcja stała się najbardziej aktywnym krajem walczącym o inwestycje zagraniczne w ubiegłym roku. Warto podkreślić, że najatrakcyjniejszym sektorem inwestycyjnym jest motoryzacja. Dzięki uprzemysłowieniu w latach 60-tych nasz kraj stał się jednym z największych producentów samochodów na świecie. I nie spoczywa na laurach, lecz konsekwentnie rozwija się wraz z rozwojem globalnej technologii. Nasze przedsiębiorstwa motoryzacyjne są nowoczesne i zdecydowanie opierają się na metodach produkcji pojazdów elektrycznych stosowanych na rynkach międzynarodowych. W Turcji pierwsze auto z napędem elektrycznym zostało wypuszczone na rynek w 2012 roku przez Renault – mówi Hacan Ocal, general manager, Exact Systems Turkey.
Z danych Międzynarodowej Organizacji Producentów Pojazdów Samochodowych wynika, że w 2016 roku Turcja wyprodukowała niecałe 1,5 mln samochodów, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Z takim wynikiem zajmuje 5. miejsce w Europie (między Wielką Brytanią a Czechami) i 14. na świecie. Jeszcze lepiej przedstawiają się wyniki za I półrocze 2017 roku, które przedstawiło Turkey's Automotive Industry Association. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. zostało wyprodukowanych niemal 870 tys. pojazdów, co oznacza aż 20 proc. wzrost rok do roku, z czego ponad 80 proc. zostało wysłanych na eksport. Takie wyniki są wypracowywane w zdecydowanej większości przez zagraniczne firmy. W Turcji swoje zakłady produkcyjne mają takie koncerny jak Toyota, Ford, Renault czy Hyundai. Spektrum producentów części i technologii motoryzacyjnych jest równie szerokie, m.in. Bosch, Vestel, Valeo czy Delphi.

Zdaniem Exact Systems zagranicznych graczy z rynku motoryzacyjnego do Turcji przyciągają przede wszystkim bardzo dobrze zorganizowane strefy ekonomiczne w okolicach dużych miast i ośrodków przemysłowych. – Obok siebie działa wiele firm z tej samej branży, które ze sobą współpracują. Ułatwia to logistykę oraz skraca czas dostaw. Takie strefy w automotive funkcjonują w głównych ośrodkach jak Bursa, Gebze, Izmir, Manisa, Golcuk, Kocaeli. Są nowoczesne, położone obok głównych tras, czyli dobrze skomunikowane, ze sprawnie działającym transportem dla pracowników z okolicznych terenów – zwraca uwagę Jarosław Kochański, członek zarządu Exact Systems, odpowiedzialny za rozwój rynków zagranicznych, m.in. za Turcję.

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 062 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP