Tyska fabryka Fiata, gdzie od maja wytwarzana jest nowa lancia ypsilon, rozwija produkcję kolejnych wersji tego auta. Jesienią pojawią się m.in. lancie na gaz, z automatyczną skrzynią biegów oraz egzemplarze przystosowane do ruchu lewostronnego.
Wytwarzana w Tychach nowa lancia ypsilon jest pierwszym autem tej marki, produkowanym poza Włochami. Według dyrektora plan zakładający wyprodukowanie w tym roku ok. 50-60 tys. aut tego modelu jest aktualny. Od przyszłego roku roczna produkcja ma przekroczyć 100 tys. "Pierwsze wyniki z rynku pokazują, że lancia ma przyszłość" - ocenił Arlet.
Dyrektor potwierdził, że w przyszłym roku tyska fabryka nadal będzie wytwarzać swój najpopularniejszy jak dotąd model - fiata pandę.
Choć niebawem we Włoszech ruszy seryjna produkcja nowej pandy, władze koncernu nie zdecydowały jeszcze, kiedy wygaśnie produkcja dotychczasowej, w Tychach. Auto nadal cieszy się powodzeniem na rynku. W pierwszym półroczu 2011 r. fabryka wyprodukowała ponad 130 tys. pand, a w ciągu ośmiu lat produkcji - ponad 2 mln egzemplarzy.
Dyr. Arlet spodziewa się, że w całym 2011 r. łączna produkcja tyskiej fabryki powinna przekroczyć pół miliona egzemplarzy. W ubiegłym roku było to ok. 533,5 tys. aut. Po pierwszym półroczu tego roku wielkość produkcji zbliżyła się do 269 tys. samochodów, co stanowi 83 proc. produkcji w tym samym czasie zeszłego roku.
Mimo mniejszej produkcji Fiat Auto Poland (FAP) spodziewa się w tym roku lepszych wyników finansowych. W ubiegłym roku po raz pierwszy od lat firma zanotowała stratę netto przekraczającą 81,5 mln zł. Tłumaczono ją umocnieniem złotego, które uderzyło w eksporterów.
"W tym roku nie obserwujemy znaczących wahań kursów walut, ryzyko kursowe jest niewielkie. Najistotniejsze jest jednak to, że prowadzimy fakturowanie sprzedaży, także eksportowej, w złotówkach. Spodziewamy się, że zamkniemy rok zyskiem" - powiedział PAP członek zarządu FAP Czesław Świstak.
Z nieoficjalnych szacunków wynika, że tegoroczny wynik finansowy FAP może być ok. 3,5-krotnie lepszy od ubiegłorocznego.
Jak informowano wcześniej, łączne nakłady związane z rozpoczęciem produkcji w Tychach nowej lancii ypsilon wyniosły ok. 1,8 mld zł w Polsce i za granicą. Jak mówił w niedzielę dyr. Arlet, na m.in. wydziale spawalni powstała nowa linia wyposażona w blisko sto robotów, a na wydziale montażu nowa linia zastąpiła dwie dotychczasowe.
Zakładane zdolności produkcyjne to 500 sztuk nowej lancii dziennie. Dyrektor przypomniał, że podobne założenia przyjmowano, gdy rozpoczynała się produkcja pandy i fiata 500; tymczasem dzienna produkcja tego pierwszego modelu sięgnęła 1,2 tys. egzemplarzy, drugiego ok. 800-900. Również w przypadku lancii o rzeczywistej produkcji zdecyduje popyt na ten model.
Tyska fabryka Fiata należy do największych zakładów włoskiego koncernu na świecie. Codziennie z jej linii produkcyjnych zjeżdża ok. 2020 samochodów. Od początku roku do końca czerwca wyprodukowano łącznie 268 tys. 722 samochody, w tym aut marki Fiat (panda i 500), Abarth i Lancia - 232 tys. 713 sztuk. Pozostała produkcja to wytwarzany w Tychach na zlecenie koncernu Forda nowy model Forda Ka. Na eksport trafiło ponad 98 proc. produkcji.
Na terenie tyskiej fabryki pracuje blisko 12 tys. osób, z czego ok. 5,5 tys. pracowników to załoga Fiata; pozostali pracują w spółkach kooperujących. W niedzielę fabryka zorganizowała doroczny dzień otwarty. Szacuje się, że zakład odwiedziło ok. 30 tys. pracowników wraz z rodzinami.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Tyska fabryka Fiata rozwija produkcję nowej lancii