PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UE zacznie karać koncerny za nieekologiczne auta

Autor: wyborcza.biz (Andrzej Kublik)
23-12-2011 08:30

Kilka koncernów samochodowych może w przyszłym roku zapłacić do 10 mld euro kar za zbyt małą sprzedaż ekologicznych aut - ostrzega Europejska Agencja Środowiska

Od przyszłego roku UE zacznie karać koncerny samochodowe, które sprzedają auta emitujące za dużo dwutlenku węgla, czyli - w uproszczeniu - zużywające za dużo paliwa. Taką decyzję rządy UE i Europarlament podjęły wspólnie dwa lata temu. W ten sposób państwa UE chcą chronić portfele kierowców przed wydatkami na coraz droższe paliwa i zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Unii coraz bardziej zależnej od importu energii.
Unijni politycy zdecydowali, że przeciętny samochód sprzedawany w Europie przez koncern motoryzacyjny może z rury wydechowej wypuszczać maksymalnie 130 g C02/km. W 2012 r. ten przepis będzie dotyczyć 65 proc. aut sprzedawanych przez koncerny, a w 2015 r. - już wszystkich nowych samochodów. A koncern, który nie spełni normy, będzie płacić karę, zależną od liczby sprzedanych aut oraz skali odstępstwa od normy. A to uderzy w zyski koncernów, które nie przestrzegają przepisów i zmniejszy ich konkurencyjność.

Podobne przepisy od lat obowiązują w USA.

Europejska Agencja Środowiska (European Environment Agency, EEA) sprawdziła, jak ze sprzedażą ekologicznych aut koncerny samochodowe radziły sobie w 2010 r. Okazało się, że już w zeszłym roku 10 z 15 największych koncernów motoryzacyjnych w Europie spełniłoby normy, które zaczną obowiązywać od 2012 r. A z salonów tych 15 największych koncernów wyjeżdża 80 proc. aut kupowanych przez kierowców w UE.

Liderem w produkcji aut, które średnio emitują najmniej CO2, był Fiat - bo w ofercie tego koncernu przeważały małe, lekkie samochody. Drugie miejsce zajęła Toyota, a trzecie ex aequo - francuskie marki Peugeot i Citroen oraz Seat - hiszpański koncern z grupy Volkswagena.

Najbardziej odległe od spełnienia nowych ekostandardów były Dacia (rumuńska marka Renault), japońskie koncerny Mazda i Nissan, auta Chevrolet z koreańskich zakładów GM Daewoo oraz czeska Skoda i niemiecki Daimler, producent mercedesów.

- Koncernom, które od 2010 r. nie ograniczą emisji CO2 z nowych aut i w 2012 r. będą przekraczać normy, będą groziły grzywny wynoszące w sumie do 10 mld euro - oceniła EEA.

Jeszcze większy wysiłek czeka koncerny samochodowe, by spełnić nowe normy emisji CO2 w 2015 r. W zeszłym roku tylko Toyota była o włos, by spełnić tę unijną normę na połowę dekady. Bliski tego docelowego teraz unijnego celu był też francuski koncern Peugeot-Citroen. Ale większość koncernów samochodowych działających na rynku UE przez pięć lat musi zmniejszyć emisje ze swoich aut przeciętnie aż o 5 g C02/km - szacuje EEA. Jeszcze większy wysiłek czeka inżynierów Dacii, GM, Mazdy, Nissana i Volvo. W ciągu pięciu lat auta tych firm muszą ograniczyć emisje o ponad 14 g CO2/km. Źródło: wyborcza.biz
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP