PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ulgi finansowe to nie jedyny bodziec rozwoju elektromobilności

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
16-05-2017 16:02
Ulgi finansowe to nie jedyny bodziec rozwoju elektromobilności
Fot. Shutterstock.com

Zachęty i ulgi, czy prawdziwie funkcjonalny samochód o kilkusetkilometrowym zasięgu - co bardziej jest potrzebne do rozwoju rynku elektrycznych aut? W dłuższej perspektywie chyba wygrywa samochód.

Ta kwestia znalazła się wśród rozważań podczas obydwu sesji poświęconych elektromobilności na Europejskim Kongresie Gospodarczym.
Według Boston Consulting Group, w ubiegłym roku tylko 4 proc. sprzedanych na świecie samochodów było wyposażonych w tzw. napędy alternatywne, w tym elektryczne. W roku 2020 odsetek ten ma wzrosnąć do 8 proc., ale pięć lat później już 24 proc. nowych samochodów ma mieć takie napędy.

Według przewidywań, sprzedaż nowych aut na świecie wyniesie wówczas 105 mln. Aut z napędami alternatywnymi będzie więc 25 mln, z czego 65 proc. będzie stanowił napęd hybrydowy, 11 proc. hybrydy plug-in (z możliwością ładowania akumulatorów z sieci elektrycznej), a 24 proc. samochody z napędem elektrycznym.

Uczestnicy paneli zwracali uwagę na to, że przy wysokich cenach samochodów elektrycznych ich upowszechnienie wymaga stosowania różnego typu zachęt. To z jednej strony takie udogodnienia jak zezwolenia na wjazd do stref ograniczonego ruchu w centrach miast, zwolnienie z opłat za parkowanie czy zezwolenie na korzystanie z bus pasów, a z drugiej konkretne, finansowe wsparcie nabywców tych samochodów.

Stanisław Dojs, PR Manager Volvo Car Poland wsparł tą opinię przykładem z Holandii. Kilka mlat temu Volvo oferowało samochód hybrydowy, w którym silnik elektryczny był połączony z wysokoprężnym. - W Polsce ze względu na wysoką cenę sprzedało się 20 takich aut. W Holandii zostały one zwolnione z podatku i sprzedaż sięgnęła 10 tys. sztuk. Po dwóch latach ten przepis zniknął, a wówczas sprzedaż tego modelu także się zatrzymała – powiedział Stanisław Dojs.

– Jeżeli chcemy mieć zapowiadany milion elektrycznych aut, trzeba będzie wesprzeć sprzedaż zwolnieniami z akcyzy – uważa Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego zwraca jednak uwagę, że ulgi będą miały krótkotrwałe znaczenie, bo w wypadku zwiększenia sprzedaży budżet państwa zbyt wiele by tracił. Dotyczy to zresztą nie tylko zachęt przy kupnie, ale także liczonych dziś na bardzo niskim poziomie kosztów użytkowania elektrycznych aut, a zwłaszcza kosztu energii elektrycznej.

– Dziś około 50 – 60 mld dochodu jest z akcyzy na paliwa kopalne. Jeżeli wszystkie auta będą elektryczne to prąd do ich napędzania zostanie opodatkowany. Ministerstwo nie będzie chciało zrezygnować z takiego dochodu – mówi Jakub Faryś. 

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP