Firma Continental wykorzystała tworzywo Ultramid koncernu BASF dla wyprodukowania nowej, zautomatyzowanej przekładni hi-tech.
Wykonane z tworzyw sztucznych zintegrowane części układu sterowania do przekładni z podwójnym sprzęgłem w samochodach marki VW, Audi, Ford i BMW powstały z tworzywa o nazwie Ultramid A3WG6, czyli sprawdzonej rodziny poliamidów produkcji BASF. Materiał ten cechuje stabilność na wysokie temperatury, a także odporność na olej. W razie konieczności częśći z Ultramidu można również znakować laserem.
Układ sterowania napędem jest złożonym, kompaktowym komponentem mechatronicznym zainstalowanym bezpośrednio w skrzyni przekładni, a zatem w otoczeniu gorącego oleju przekładniowego.
Dlatego też głównym wymaganiem stawianym omawianej części z tworzywa sztucznego - w której muszą być bezpiecznie zintegrowane liczne czujniki, formowane przyrządy zespalające i różne struktury metalowe - jest odporność chemiczna na olej przekładniowy. Elementy z Ultramidu muszą znieść bez uszkodzenia krótkotrwały wzrost temperatury dochodzący nawet do 170 st. C. Dodatkową trudnością jest fakt, że oleje przekładniowe są znacznie bardziej agresywne oraz mniej znormalizowane niż oleje silnikowe.
Przekładnia z podwójnym sprzęgłem składa się z dwóch oddzielnych sprzęgieł, które sterują przypisanymi do nich biegami. Głównym zadaniem elektronicznej jednostki sterującej jest ustalenie biegu i przygotowanie do jego zmiany w zależności od szybkości jazdy poprzez włączenie jednego sprzęgła i wyłączenie drugiego. Przed zmianą biegu następny wybrany bieg "czeka" w gotowości w nieaktywnej części przekładni na moment rzeczywistego przełożenia. W ten sposób sam manewr zmiany przebiega płynie, bez przerwy w przenoszeniu napędu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ultramid BASF w sektorze motoryzacyjnym