XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ultramid BASF w sektorze motoryzacyjnym

Ultramid BASF w sektorze motoryzacyjnym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firma Continental wykorzystała tworzywo Ultramid koncernu BASF dla wyprodukowania nowej, zautomatyzowanej przekładni hi-tech.

Przekładnie z podwójnym sprzęgłem wykonane z tworzywa Ultramid należą w tej chwili do najbardziej innowacyjnych przekładni automatycznych w branży samochodowej. To samo odnosi się do jednostek sterowania nimi, które Continental systematycznie ulepszał przez ostatnich 5 lat, odkąd po raz pierwszy użyto ich w Volkswagenie. Obecnie wielu producentów aut stosuje seryjnie kolejną generację tej złożonej rodziny komponentów.

Wykonane z tworzyw sztucznych zintegrowane części układu sterowania do przekładni z podwójnym sprzęgłem w samochodach marki VW, Audi, Ford i BMW powstały z tworzywa o nazwie Ultramid A3WG6, czyli sprawdzonej rodziny poliamidów produkcji BASF. Materiał ten cechuje stabilność na wysokie temperatury, a także odporność na olej. W razie konieczności częśći z Ultramidu można również znakować laserem.

Układ sterowania napędem jest złożonym, kompaktowym komponentem mechatronicznym zainstalowanym bezpośrednio w skrzyni przekładni, a zatem w otoczeniu gorącego oleju przekładniowego.
Dlatego też głównym wymaganiem stawianym omawianej części z tworzywa sztucznego - w której muszą być bezpiecznie zintegrowane liczne czujniki, formowane przyrządy zespalające i różne struktury metalowe - jest odporność chemiczna na olej przekładniowy. Elementy z Ultramidu muszą znieść bez uszkodzenia krótkotrwały wzrost temperatury dochodzący nawet do 170 st. C. Dodatkową trudnością jest fakt, że oleje przekładniowe są znacznie bardziej agresywne oraz mniej znormalizowane niż oleje silnikowe.

Przekładnia z podwójnym sprzęgłem składa się z dwóch oddzielnych sprzęgieł, które sterują przypisanymi do nich biegami. Głównym zadaniem elektronicznej jednostki sterującej jest ustalenie biegu i przygotowanie do jego zmiany w zależności od szybkości jazdy poprzez włączenie jednego sprzęgła i wyłączenie drugiego. Przed zmianą biegu następny wybrany bieg "czeka" w gotowości w nieaktywnej części przekładni na moment rzeczywistego przełożenia. W ten sposób sam manewr zmiany przebiega płynie, bez przerwy w przenoszeniu napędu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ultramid BASF w sektorze motoryzacyjnym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!