PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ultramid BASF w sektorze motoryzacyjnym

Autor: plastech.pl
19-06-2009 22:17

Firma Continental wykorzystała tworzywo Ultramid koncernu BASF dla wyprodukowania nowej, zautomatyzowanej przekładni hi-tech.

Przekładnie z podwójnym sprzęgłem wykonane z tworzywa Ultramid należą w tej chwili do najbardziej innowacyjnych przekładni automatycznych w branży samochodowej. To samo odnosi się do jednostek sterowania nimi, które Continental systematycznie ulepszał przez ostatnich 5 lat, odkąd po raz pierwszy użyto ich w Volkswagenie. Obecnie wielu producentów aut stosuje seryjnie kolejną generację tej złożonej rodziny komponentów.
Wykonane z tworzyw sztucznych zintegrowane części układu sterowania do przekładni z podwójnym sprzęgłem w samochodach marki VW, Audi, Ford i BMW powstały z tworzywa o nazwie Ultramid A3WG6, czyli sprawdzonej rodziny poliamidów produkcji BASF. Materiał ten cechuje stabilność na wysokie temperatury, a także odporność na olej. W razie konieczności częśći z Ultramidu można również znakować laserem.

Układ sterowania napędem jest złożonym, kompaktowym komponentem mechatronicznym zainstalowanym bezpośrednio w skrzyni przekładni, a zatem w otoczeniu gorącego oleju przekładniowego.
Dlatego też głównym wymaganiem stawianym omawianej części z tworzywa sztucznego - w której muszą być bezpiecznie zintegrowane liczne czujniki, formowane przyrządy zespalające i różne struktury metalowe - jest odporność chemiczna na olej przekładniowy. Elementy z Ultramidu muszą znieść bez uszkodzenia krótkotrwały wzrost temperatury dochodzący nawet do 170 st. C. Dodatkową trudnością jest fakt, że oleje przekładniowe są znacznie bardziej agresywne oraz mniej znormalizowane niż oleje silnikowe.

Przekładnia z podwójnym sprzęgłem składa się z dwóch oddzielnych sprzęgieł, które sterują przypisanymi do nich biegami. Głównym zadaniem elektronicznej jednostki sterującej jest ustalenie biegu i przygotowanie do jego zmiany w zależności od szybkości jazdy poprzez włączenie jednego sprzęgła i wyłączenie drugiego. Przed zmianą biegu następny wybrany bieg "czeka" w gotowości w nieaktywnej części przekładni na moment rzeczywistego przełożenia. W ten sposób sam manewr zmiany przebiega płynie, bez przerwy w przenoszeniu napędu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP