PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Unijna propozycja ograniczenia emisji spalin skrytykowana przez Zachód

Autor: Rzeczpospolita
27-12-2007 05:39
Unijna propozycja ograniczenia emisji spalin skrytykowana przez Zachód

Propozycja Komisji Europejskiej ograniczenia emisji spalin przez pojazdy mechaniczne i karania za przekraczanie wyznaczonych limitów została zdecydowanie oprotestowana przez firmy, polityków i... ekologów.

Najbardziej poirytowani są Niemcy. - To polityka prowadzona kosztem Niemiec. Nie jesteśmy zadowoleni z takiego wyniku - stwierdziła Angela Merkel. - Zgadzamy się co do celu, ale proponowana droga nie jest dla nas korzystna ekonomicznie. Nie ma sensu przede wszystkim to, że kary nie zostały powiązane z cenami CO2 negocjowanymi na rynkach.
Rzecznik pani kanclerz Thomas Steg skrytykował projekt Brukseli za to, że uniemożliwia niemieckiemu przemysłowi wprowadzanie technologicznych innowacji, zagraża miejscom pracy i nie jest skutecznym narzędziem ochrony klimatu. Zapowiedział, że Berlin zrobi wszystko, aby nie doszło do przyjęcia tych propozycji - pisze "Rzeczpospolita".

Kanclerz Merkel wtóruje minister gospodarki Michael Glos. Jego zdaniem realizacja planu Brukseli oznaczałaby miliardowe koszty dla niemieckich firm. Doszłoby też do wypaczenia konkurencji, a tym samym zagrożenia miejsc pracy. - Więksi emitenci CO2 muszą bardziej oszczędzać, ale jest absurdem karanie pojazdów ekonomicznych kategorii Passata - uzasadniał.

Z kolei minister środowiska Sigmar Gabriel podkreśla, że nie chodzi tu o ochronę środowiska, ale o wojnę konkurencyjną między niemieckimi firmami. Poirytowany komisarz Stavros Dimas odpowiedział mu, że jest przekonany, iż Niemcy mają technologię produkowania bardziej ekonomicznych aut.

Komisja zaproponowała ustalenie różnych norm dla każdego producenta zależnych od wagi nowego pojazdu, aby dojść do średniej emisji 130 g CO2/km w 2012 r. Przekraczający je płaciliby kary od 20 euro za każdy dodatkowy gram w 2012 r., 35 euro w 2013 r., 60 w 2014 r. aż do 95 euro w 2015 r.

- Ta propozycja nie służy ani ochronie środowiska, ani racji ekonomicznej - uznał Matthias Wissmann, szef federacji niemieckich firm samochodowych VDA - bo wymaga od producentów dużych aut nieproporcjonalnego zmniejszenia emisji. Volkswagen uznał te koszty za nie do przyjęcia. Z kolei BMW jest zdania, że propozycje Brukseli spowodują wypaczenie konkurencji i nieproporcjonalnie obciążą producentów małych aut. Stanowiska nie zajęło jedynie Porsche, które chce dokładniej się zapoznać z propozycjami UE.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

22 344 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP