W czasach PRL był synonimem luksusu i komfortu, marzeniem wszystkich Polaków. W okresie rozwoju kapitalizmu był często pogardzanym symbolem minionych czasów. Duży Fiat, kant, kredens, czyli po prostu Fiat 125p, 45 lat temu po raz pierwszy wyjechał z fabryki na warszawskim Żeraniu.
Podstawą do rozpoczęcia produkcji Fiata 125p na Żeraniu było podpisanie 22 grudnia 1965 r. umowy licencyjnej między włoskim koncernem Fiat i centralą handlu zagranicznego Motoimport (reprezentującą polski przemysł motoryzacyjny). Na mocy umowy, w Polsce miała rozpocząć się produkcja nowoczesnego samochodu klasy średniej, który miał zastąpić przestarzałe warszawy i syrenki.
Początek wytwarzania Dużego Fiata nad Wisłą oznaczał również zmiany w organizacji polskiego przemysłu motoryzacyjnego, polegające głównie na specjalizacji poszczególnych zakładów współpracujących z FSO.
Chociaż produkcja Fiata 125p rozpoczęła się pod koniec 1967 r., pierwsi prywatni nabywcy mogli kupić auto w 1968 r. W pierwszej kolejności Fiata mogli nabyć oficjele partyjni lub osoby płacące w dolarach. Jako że popyt przewyższył podaż, szybko wprowadzono przedpłaty.
Pod względem technicznym Duży Fiat był połączeniem dwóch włoskich modeli: nowoczesnego 125 i archaicznego 1300/1500. Z tego pierwszego otrzymał przede wszystkim nowoczesną na tamte czasy bryłę nadwozia oraz takie rozwiązania techniczne jak m.in. hamulce tarczowe na obydwu osiach czy niezależne przednie zawieszenie oparte o podwójne wahacze poprzeczne i stabilizator skrętny. Niestety do napędu (na tylne koła) zastosowano przestarzałe jednostki napędowe typu OHV z modelu 1300/1500 o pojemności 1 300 ccm, powiększonej później do 1500 ccm. Pionierskie, bardzo nowoczesne jednostki DOHC z dwoma wałkami rozrządu w głowicy z Fiata 132 w wersjach 1 600 i 1 800 ccm zagościły jedynie pod maskami specjalnych wersji Monte Carlo i Akropolis. Nazwy upamiętniały sukcesy Dużego Fiata w sporcie.
W Rajdzie Monte Carlo w 1972 roku załoga FSO zdobyła I miejsce w swojej klasie. Kolejnym sukcesem okazał się start w bardzo trudnym rajdzie Akropolis w Grecji, gdzie polska ekipa także zajęła I miejsce w swojej klasie.
Duży Fiat był hitem eksportowym, sprzedawanym nie tylko w krajach demokracji ludowej. Kupowali je Anglicy, Francuzi czy Grecy. Nasze samochody zawędrowały nawet do Panamy i Senegalu.
Od 28 listopada 1967 do 29 czerwca 1991 wyprodukowano w sumie 1 445 699 egzemplarzy F 125p w wersjach: sedan, kombi, pick-up i innych. Przeprowadzane modernizacje, zubażały Fiata. W roku 1978 wprowadzono następcę, Poloneza. Oba modele produkowane były równocześnie do 1991 r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Urodziny "Dużego Fiata"