Ursus Bus umacnia się na rynku autobusów elektrycznych

Ursus Bus umacnia się na rynku autobusów elektrycznych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Chcemy się specjalizować w elektrycznych autobusach - deklaruje przewodniczący rady nadzorczej Ursus Bus Maciej Srebro. Jego zdaniem to niesamowity moment dla branży, wszyscy - bez względu na tradycję - startują z tego samego poziomu.

  • Europa odchodzi od diesli i tego trendu nic już nie zatrzyma.
  • W 2025 r. koszt produkcji i eksploatacji silników elektrycznych ma zrównać się z kosztami silników spalinowych.
  • Na razie autobusy elektryczne są dwa razy droższe niż dieslowskie.

Kilka dni temu MZK w Zielonej Górze rozstrzygnął - po ponad pięciu miesiącach - przetarg na dostawę 47 autobusów elektrycznych. O zamówienie ubiegały się dwa podmioty - cieszący się 15-letnią tradycją w produkcji autobusów Solaris, oraz konsorcjum Ursus Bus i Ursus. Wygrało konsorcjum Ursusa, które zaoferowało niższą cenę - 96,5 mln zł. Pierwsze "elektryki" lubelskiej fabryki Ursusa mają się pojawić na zielonogórskich ulicach w lipcu przyszłego roku, ostatnie - pod koniec listopada.

Jak twierdzi Maciej Srebro, to największy kontrakt na dostawę autobusów elektrycznych w Polsce i jeden z największych w Europie. W ramach kontraktu konsorcjum przeszkoli kierowców nowych autobusów. "One się bardzo specyficznie prowadzą, trzeba to robić zdecydowanie bardziej spokojnie i delikatnie, bo mają naprawdę duże przyspieszenie" - wyjaśnia.

Dla liczącej dwa lata spółki-córki Ursusa to wielki kontrakt, choć - jak podkreśla Maciej Srebro - nie pierwszy. "Ursus Bus wykonał już kontrakt dla Warszawy na 10 autobusów elektrycznych, zrealizowaliśmy kontrakty na autobusy dieslowskie, sam Ursus wyprodukował trolejbusy dla Lublina" - podkreśla.

W jego opinii rynek będzie rósł, więc kontraktów będzie coraz więcej. "Wiemy, że Warszawa chce domówić elektryczne autobusy, inne miasta też mają zamiar" - powiedział.

To z jednej strony wynik rządowego programu rozwoju elektromobilności, z drugiej - wyborów samorządowych, podczas których kwestie ograniczenia szkodliwych emisji staną pewnie w centrum uwagi.

Do tego dochodzi trend odchodzenia od diesli. W 2017 roku po raz pierwszy udział samochodów z silnikami diesla w Europie spadł poniżej 50 proc.

Według analityków rynku motoryzacyjnego w 2030 roku na europejskim rynku diesle będą stanowić 9 proc. wolumenu sprzedaży. W 2025 r. koszt produkcji i eksploatacji silników elektrycznych ma zrównać się z kosztami silników spalinowych, a rynkowy udział aut z silnikiem diesla spadnie do 20 proc. Największy spadek zainteresowania na arenie europejskiej diesel odnotował we Francji, obniżając swój rynkowy udział z 71 proc. w roku 2010 do 52 proc. w 2016. Coraz więcej miast wprowadza ograniczenia, np. Oslo w 2016 r. wprowadziło zakaz używania diesli w centrum od godz. 6 do 22. Od pierwszego stycznia zakaz ten obowiązuje przez dwa dni w tygodniu.

Ursus wychodzi na przeciw tym trendom. Jak zapowiedział Maciej Srebro, już w listopadzie zostanie zaprezentowany prototyp elektrycznego samochodu dostawczego. Taki pojazd mógłby przejąć w przyszłości funkcję wycofywanych diesli.

"Błękitny ocean" nowych szans


Choć - jak podkreślił przewodniczący rady nadzorczej Ursus Bus - potencjał polskiego rynku jest ogromny i spółki Ursusa liczą przede wszystkim na krajowe kontrakty, ale nie zaniedbują rynków zagranicznych, w tym najbardziej wymagających. "Nasze autobusy jeżdżą pilotażowo w Szwecji i Niemczech, liczymy na współpracę z tamtejszymi operatorami. Mamy też homologowany autobus elektryczno-wodorowy własnej produkcji" - wyliczył.

Chodzi o mieszczący 75 pasażerów City Smile Fuel Cell Electric Bus, który spala około 7 kg wodoru na 100 km. Jak wyjaśnił Srebro, ogniwo wodorowe zwiększa zasięg autobusu z około 250 km na jednym ładowaniu do około 450 km. Jak mówił, w takim mieście jak Zielona Góra, owe 250 km dla pełnodziennej pracy autobusu jest być może wystarczające, ale w przypadku Warszawy już niekoniecznie. Zaznaczył, że Zielona Góra buduje własną infrastrukturę punktów szybkiego ładowania autobusów.

Takim pojazdem mogą być zainteresowane kraje, które ze względu na nadmiar energii produkowanej z odnawialnych źródeł, mogą produkować duże ilości czystego wodoru.

Jak dodał Maciej Srebro, spółki Ursusa są też aktywne na rynkach krajów bałkańskich. "Niewykluczone, że będziemy zainteresowani współpracą z lokalnymi partnerami i operatorami. Być może będziemy zainteresowani akwizycją producentów autobusów na Bałkanach i współpracą z tamtejszymi operatorami" - mówił.

Nowe pojazdy nie są jednak tanie - elektryczny autobus kosztuje około 1,9 mln zł, czyli dwa razy więcej niż dieslowski. I wciąż są miasta - jak np. Kraków - które ogłaszają duże przetargi na autobusy dieslowskie. "Kiedy jednak spojrzymy na sumę kosztów zakupu i kosztów użytkowania w okresie 10-letnim, to zobaczymy, że autobus elektryczny stanie się tańszy od tradycyjnego. Dodatkowo uzyskujemy niewymierne koszty związane ze zdrowiem mieszkańców i czystym powietrzem w ośrodkach miejskich - podkreślił.

Lubelska fabryka Ursusa nadal produkuje diesle, ale - jak mówi Maciej Srebro - to wciąż biznesowy "czerwony ocean", w którym wszyscy "morderczo konkurują", z którego spółki grupy powoli chcą wychodzić. Swą przyszłość widzą w "błękitnym oceanie", czyli mniej konkurencyjnym rynku pojazdów bezemisyjnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ursus Bus umacnia się na rynku autobusów elektrycznych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!