XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Volkswagen: Fabryka Pojazdów Specjalnych w Swarzędzu

Volkswagen: Fabryka Pojazdów Specjalnych w Swarzędzu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Volkswagen Poznań nie zainwestuje 40 milionów euro w budowę Fabryki Pojazdów Specjalnych, która miała powstać w stolicy Wielkopolski. Mimo zabiegów władz miasta koncern zdecydował się przenieść zakład do Swarzędza.

Volkswagen produkuje obecnie samochody specjalne w fabryce przy ul. św. Michała. Dwa lata temu firma zaczęła zabiegać o jej przeniesienie do oddziału w Poznaniu-Antoninku. Planowana inwestycja wzbudziła jednak sprzeciw okolicznych mieszkańców. Wówczas Volkswagen zagroził, że przeniesie produkcję do innego miasta w Polsce. W sprawę zaangażowały się władze Poznania. Po wielu perturbacjach udało się uchwalić plan zagospodarowania, który umożliwiał rozwój firmy w Poznaniu.

Jeszcze w kwietniu 2006 roku VW Poznań deklarował, że w ciągu kilku tygodni wystąpi o pozwolenie na budowę hali, w której będą produkowane samochody specjalne. Procedura miała zakończyć się latem 2006 roku. Tak się jednak nie stało. Jak tłumaczy rzecznik Marcin Baszyński, ma to związek ze zmianą planów VW Poznań.

Z początkiem tego roku część produkcji modeli T5 została przeniesiona do Hanoweru. Związane jest to z planowanym rozpoczęciem budowy nowego Caddy Maxi. Pozwoliło to także na znalezienie, bardzo korzystnego dla firmy rozwiązania w odniesieniu do produkcji samochodów specjalnych. Pod koniec tego roku zostanie ona przeniesiona do Zakładu Nr 4 w Swarzędzu.

Protestujący przeciwko budowie fabryki mieszkańcy zapewniali, że rozbudowa zakładu zniszczy środowisko naturalne. Twierdzili też, że w miejscu, gdzie miała stanąć fabryka, znajdowały się groby Żydów, pomordowanych w czasie II wojny światowej.

Miasto zaczęło przygotowywać plan, który miał umożliwić rozwój koncernu. Mieszkańcy nie dawali za wygraną. Złożyli do projektu planu 130 protestów, z których dziesięć zaginęło w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. Śledztwo wszczęła prokuratura.

Strata tej inwestycji przez Poznań to prawdziwy cios dla władz miasta. Od początku były one bardzo przychylne rozbudowie Volkswagena w Antoninku. Dzięki temu miały powstać nowe miejsca pracy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Volkswagen: Fabryka Pojazdów Specjalnych w Swarzędzu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!