Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Volvo a dalsze inwestycje na Dolnym Śląsku

Autor: pb.pl
10-03-2008 10:54

Przeniesienie sporej części produkcji autobusów Volvo do Wrocławia może przyciągnąć do tego regionu kolejne inwestycje motoryzacyjne - uważają ekonomiści.

Zdaniem prezydenta miasta Rafała Dutkiewicza, którego cytuje portal pb.pl, Wrocław ma szansę stać się "jednym z największych centrów europejskich związanych z produkcją autobusów". Kierownictwo Volvo zapowiedziało kilka dni temu, że podjęło decyzję o koncentracji produkcji autobusów modelu 8700 we Wrocławiu. W związku z tym zdecydowano o zamknięciu podobnej fabryki koncernu w fińskim Tampere.
Opinię prezydenta Wrocławia podziela prof. Jan Rymarczyk z wrocławskiej Akademii Ekonomicznej, którego zdaniem Volvo jest bardzo znaczącą na świecie marką i dlatego rozwój wrocławskiej fabryki podniesie gospodarczo rangę regionu : - Decyzja taka jest sygnałem dla innych inwestorów, o sprzyjających warunkach do inwestycji. Oznacza to m.in. korzystną politykę władz, dobry system administracyjny oraz sprawną politykę samorządową. W dalszej perspektywie świadczy o stabilnej sytuacji regionu i jego dalszym rozwoju. A to wszystko może przyciągać kolejnych inwestorów, którzy przecież dodatkowo nie będą chcieli zostawiać wolnego pola konkurencji w postaci Volvo - powiedział Rymarczyk.
Jego zdaniem, Dolny Śląsk ma szansę stać się, liderem w branży motoryzacyjnej: - Atutem regionu jest na pewno lokalizacja w pobliżu granicy z Czechami, Słowacją i Niemcami. Ponadto już w tym momencie mamy sporo inwestycji motoryzacyjnych, jak np. Toyota czy Volkswagen. Region ma opinię dynamicznego i prężnego, a do tego jest dobrze promowany - mówi profesor.

Rozwój wrocławskiej fabryki będzie też oznaczać wiele bezpośrednich korzyści w krótszym terminie, w tym np. zwiększenie zatrudnienia, wzrost dochodów mieszkańców, a co za tym idzie, wzrost wpływów z podatków do budżetu samorządu. Jednak, jak podkreślił Rymarczyk, będzie to także szansa na poniesienie wykształcenia i kwalifikacji Dolnoślązaków, zatrudnionych w firmie.
Zdaniem ekonomisty cytowanego przez pb.pl, jednym z czynników, które mogły zaważyć na decyzji Volvo jest stosunkowo niski w Polsce, w porównaniu ze Skandynawią koszt pracy, przy jednocześnie względnie wysokich kwalifikacjach pracowników: - Należy jednak pamiętać, że takie przenoszenie produkcji może być też niebezpieczne. Jeśli np. koszty pracy wzrosną, produkcja może być przeniesiona dalej na Ukrainę, czy do Rosji - dodał.

Volvo, będące jednym z największych światowych producentów autobusów, ma w Europie cztery ich fabryki: dwie w Finlandii (w Turku i Tampere), w Szwecji (w Saeffle) oraz we Wrocławiu. Po zamknięciu fabryki w Tampere dwa pozostałe skandynawskie zakłady mają produkować pojazdy modelu 9700.

Volvo 8700, którego produkcja ma się skoncentrować we Wrocławiu, to tzw. autobus międzymiastowy, dostępny w wersji 2- lub 3-osiowej. Zdolności produkcyjne wrocławskiego zakładu są szacowane są na około 1000 autobusów rocznie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

33 338 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 623 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP