W 2011 r. tyska fabryka Fiata zmniejszyła produkcję o ponad 12 proc.

W 2011 r. tyska fabryka Fiata zmniejszyła produkcję o ponad 12 proc.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ubiegłym roku fabryka Fiata w Tychach zmniejszyła o ponad 12 proc. produkcję samochodów. Mimo spadku przedstawiciele zakładu oceniają zeszłoroczne wyniki jako dobre.

"Tyski zakład Fiat Auto Poland jest w tej chwili w grupie największych zakładów produkcyjnych w Europie - dziennie z linii produkcyjnych zjeżdża ok. 1,8 tys. samochodów" - powiedział w poniedziałek PAP rzecznik spółki Bogusław Cieślar.

Według opublikowanych w poniedziałek danych w ubiegłym roku w Tychach wyprodukowano 467 tys. 760 samochodów, w tym 400 tys. 556 marki fiat, abarth i lancia. Pozostała część produkcji to ford ka, wytwarzany w tyskim zakładzie na zlecenie koncernu Forda.

W ubiegłorocznej produkcji fabryki dominował model panda, którego wyprodukowano 205 tys. 765 sztuk. Fiata 500 było 149 tys. 659, a modelu abarth 500 - 7 tys. 572 sztuki. Z taśm produkcyjnych zjechało też 37 tys. 560 egzemplarzy lancii ypsilon, której seryjna produkcja ruszyła w Tychach wiosną.

"Nowa lancia ypsilon to już trzeci nowy model samochodu, którego produkcja została uruchomiona w tyskim zakładzie Fiata w ciągu ostatnich czterech lat. Warto podkreślić, że ubiegłoroczny dobry wynik został osiągnięty przy prowadzeniu równoległych prac związanych z uruchomieniem produkcji tego modelu" - podkreślił Cieślar.

Na razie nie wyznaczono daty zaprzestania produkcji najpopularniejszego modelu z Tychów - fiata pandy. W ubiegłym roku we Włoszech ruszyła produkcja nowej wersji tego auta, wiadomo jednak, że produkcja dotychczasowej wersji w Tychach będzie przez jakiś czas kontynuowana. Fiat nie podał oficjalnie, jak długo.

W 2010 r. tyska fabryka wyprodukowała 533 tys. 455 samochodów, o blisko 12 proc. mniej niż rok wcześniej. Przedstawiciele fabryki podkreślali jednak, że rok 2009, kiedy z zakładu wyjechała rekordowa liczba 605 tys. 797 aut, nie nadaje się do porównań. Powodem były obowiązujące w 2009 r. - m.in. na rynku niemieckim - dopłaty do nowych aut, które znacząco wzmogły wówczas popyt, szczególnie na małe samochody.

Według Cieślara zakład w Tychach zalicza się do najlepszych w światowym przemyśle motoryzacyjnym - we wrześniu 2011 r. ponownie otrzymał od grupy zagranicznych audytorów prawo do tytułu "Word Class Manufacturing", nadawanego firmom stosującym nowoczesne metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej.

Samochody z Tychów są chętnie zamawiane przez zagraniczne rynki. 98,3 proc. wyprodukowanych w 2011 r. aut marki fiat, abarth i lancia, (393 tys. 838 sztuk) trafiło do 67 krajów. Najwięcej do Włoch (217 tys. 569), Francji (36 tys. 595), Wielkiej Brytanii (32 tys. 68), Niemiec (31 tys. 510) i Holandii (16 tys. 909).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!