W Bielsku ruszyła produkcja silnika TwinAir

W Bielsku ruszyła produkcja silnika TwinAir
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W bielskiej fabryce Fiat Powertrain Technologies (FPT) ruszyła produkcja małolitrażowego silnika 0,9 TwinAir.

Fiat prezentował rewolucyjne "maleństwo" podczas salonu w Genewie. Dwucylindrowy silnik Twin-Air (85 KM) jesienią będzie montowany w Fiacie 500. Trafi też następnie do innych małych pojazdów produkowanych przez Grupę Fiata oraz m.in. Forda i General Motors. Docelowa produkcja w zakładach Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej ma sięgnąć rocznie 450 tys. egz. Bielska fabryka znana była dotąd z produkcji nowoczesnych silników Diesla 1,3 Multijet, Przed wdrożeniem produkcji silnika 0,9 TwinAir została rozbudowana. Wartość potrzebnych inwestycji to ok. 300 mln euro. Pomógł polski rząd, który udzielił ulg podatkowych i przyznał fundusze unijne. Zatrudnienie w zakładzie ma sięgnąć ok. 1,3 tys. osób, przy produkcji rzędu 740 tys. silników Multijet i 450 tys. jednostek TwinAir.

Prekursor nowej rodziny silników dwucylindrowych opracowanych przez FPT wyposażony jest w system Multiair. Ponadto poprzez wysoki stopień downsizingu, czyli miniaturyzacji, oraz modyfikacji elementów mechanicznych, nowa rodzina silników, dysponujących mocą od 65 do 105 KM ma emitować o 30% mniej CO2 niż inne jednostki o takich samych osiągach. TwinAir 0,9 l może być stosunkowo łatwo adaptowany dla potrzeb technologii hybrydowej - ze względu na charakterystykę pracy oraz wymiary. Może też być przystosowana do spalania CNG albo pracować z dwusprzęgłową przekładnią Fiata.

Sercem układu Multiair jest elektrohydrauliczny system sterowania zaworami. Jego działanie polega na tym, że tłok poruszany przez wałek rozrządu, sterujący zaworami ssącymi jest połączony z zaworem poprzez poduszkę hydrauliczną. Poduszka sterowana jest przez dwupołożeniowy elektrozawór. Gdy jest on zamknięty, olej w poduszce hydraulicznej zachowuje się jak ciało stałe i przekazuje zaworowi ssącemu przebieg czasowy wzniosu narzucony przez wałek rozrządu. Gdy elektrozawór jest otwarty, poduszka hydrauliczna i zawory ssące nie są połączone ze sobą i zawór, który nie jest już sterowany przez przebieg czasowy wzniosu zamyka się pod działaniem sprężyny. W końcowej fazie skok zaworu jest sterowany przez specjalny hydrauliczny hamulec, zapewniający łagodny i regularny przebieg zmiany faz podczas pracy silnika w każdych warunkach. Dzięki czasowemu sterowaniu otwarcia/zamknięcia elektrozaworu możliwe jest uzyskanie szerokiego zakresu optymalnego przebiegu czasowego otwarcia zaworów ssących. W celu maksymalizacji mocy elektrozawór jest zawsze zamknięty, a jego pełne otwarcie jest sterowane całkowicie przez mechaniczny wałek rozrządu, specjalnie zaprojektowany pod kątem maksymalizacji mocy przy dużych prędkościach obrotowych silnika. By dostarczyć wysoki moment obrotowy w niskich zakresach obrotów, elektrozawór otwiera się pod koniec profilu krzywki wałka, co pociąga za sobą wcześniejsze zamknięcie zaworu. W konsekwencji następuje wyeliminowanie niepożądanego wstecznego przepływu powietrza do kolektora oraz zwiększenie ilości powietrza uwięzionego w cylindrach. Podczas pracy silnika z częściowym obciążeniem, elektrozawór jest otwierany wcześniej, co powoduje częściowe otwarcie zaworu, aby mógł sterować masą powietrza w zależności od wymaganego momentu obrotowego. W razie potrzeby zawory ssące mogą zostać częściowo otwarte poprzez zamknięcie elektrozaworu pod działaniem wałka mechanicznego. W tym przypadku strumień powietrza docierający do cylindra jest szybszy i w rezultacie powstają większe turbulencje. Te dwa ostatnie tryby sterowania mogą zachodzić podczas tego samego suwu dolotowego (ssania) i mamy wtedy do czynienia z trybem sterowania "Multilift", który intensyfikuje turbulencje i prędkość spalania mieszanki przy bardzo niskich obciążeniach.

Wskazywane przez konstruktorów korzyści z zastosowania techniki Multiair w silnikach benzynowych można podsumować następująco:
- maksymalna moc większa o 10% dzięki zastosowaniu bardziej energooszczędnego rozrządu;
- moment obrotowy przy niskich obrotach jest większy o 15% dzięki wcześniejszemu przymykaniu zaworów ssących, które maksymalizują ilość powietrza uwięzionego w cylindrach;
- eliminacja strat na bezużyteczne pompowanie powietrza oznacza zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o 10% - zarówno w przypadku silników wolnossących jak i turbodoładowanych o tej samej pojemności skokowej;
- w przypadku silników z rozrządem Multiair "downsized" - czyli o małej pojemności, ale sporej mocy - można zmniejszyć spalanie o 25% w porównaniu do konwencjonalnych silników o tych samych osiągach; - Optymalne sterowanie zaworów podczas rozgrzewania się silnika i wewnętrzna recyrkulacja spalin, realizowana poprzez ponowne otwieranie się zaworów podczas suwu wydechu, powoduje zmniejszenie poziomu emisji rzędu 40% dla HC/CO i 60% dla NOx;
- Stałe, atmosferyczne ciśnienie powietrza dolotowego w silnikach iskrowych i turbodoładowanych oraz bardzo szybkie sterowanie przepływem mas powietrza cylinder po cylindrze - suw po suwie wpływają na elastyczność silnika.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Bielsku ruszyła produkcja silnika TwinAir

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!