W branży auto-moto potrzeba nowych inwestycji

W branży auto-moto potrzeba nowych inwestycji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2007 roku wyprodukowano w Polsce 870 tys. aut. Przemysł motoryzacyjny jest w pierwszej dziesiątce najważniejszych sektorów gospodarki. Wartość eksportu przekroczyła 16,6 mld euro.

- Co siódmy wyprodukowany w Europie autobus i co 20. samochód osobowy pochodzi z polskich fabryk - wylicza Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Działające w kraju koncerny wyprodukowały prawie 870 tys. aut osobowych i dostawczych. Jesteśmy coraz ważniejszym producentem ciężarówek i autobusów, no i wiodącym wytwórcą części i podzespołów w regionie - wylicza szef PZPM, w wypowiedzi dla "Rzeczpospolitej".

Produkcja aut osobowych i dostawczych wzrosła w ubiegłym roku o 25%. W tym, do maja, wzrost przekracza już 33%. Faryś nie wyklucza, że w całym roku padnie rekord miliona wyprodukowanych aut. Podczas gdy przed 2003 roku wytwarzana była ledwie jedna trzecia z tego. Niekwestionowanym liderem jest Fiat Auto Poland (prawie 362 tys. aut w ub.r.). Drugi gracz rynkowy to gliwicki Opel (ponad 187 tys. szt.). Na III miejscu pod względem produkcji wyprzedziła w tym roku poznańskiego Volkswagena warszawska FSO (w 2007 r. VW wyprodukował 167 tys., a FSO - 153 tys. aut).

Dobrze mają się producenci większych pojazdów, pisze "Rz". W ub.roku w podkrakowskich Niepołomicach ruszyła produkcja ciężarówek MAN. Rośnie także produkcja przyczep i naczep, gdzie liderem branży jest Wielton. Jest jeszcze segment autobusów. W zeszłym roku z polskich fabryk wyjechało ponad 3,6 tys. pojazdów, gdy produkcja w całej Europie sięgnęła 24 tys. szt. Działają u nas m.in. MAN, Volvo, Scania oraz krajowa gwiazda sektora - Solaris.

Eksperci PZPM wyliczają, że ponad połowa zarobionych na eksporcie przez przemysł motoryzacyjny pieniędzy przypada na producentów części zamiennych czy gotowych podzespołów. W polskich fabrykach powstają m.in. skrzynie biegów, silniki, układy hamulcowe, poduszki powietrzne, fotele i układy paliwowe wykorzystywane przez największych światowych producentów. Analitycy szacują, że produkcja komponentów będzie u nas rosła w przynajmniej 10% tempie.

Choć jest dobrze, trudno oprzeć się wrażeniu, że sam rozwój działających już u nas producentów to za mało. Trzeba ściągać nowych inwestorów, gdy tymczasem od 2000 r. wybudowano tylko jeden zakład produkcyjny. Światowe koncerny, jak Hyundai, KIA, PSA Peugeot-Citroen czy Daimler, wybierają naszych południowych sąsiadów. W efekcie czego już w 2005 r. Czesi prześcignęli nas w wielkości produkcji. W 2007 r. zbudowali 890 tys. aut osobowych (w Polsce 695 tys.). Doganiają nas też Słowacy, gdzie produkcja samochodów osobowych sięgnęła tam już 540 tys. sztuk.

Problemem dla producentów w Polsce są: brak ludzi do pracy, rosnące płace, skomplikowany system podatkowy, zapóźnienia infrastrukturalne. Poza tym bardzo wolno rosnąca sprzedaż nowych aut. Poziom 300 tys. sztuk rocznie w niemal 40 mln kraju to słaby wynik. Tym bardziej że w tym samym czasie import aut używanych sięga miliona sztuk rocznie. W efekcie zaledwie 2,7% polskiej produkcji zostaje w kraju.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W branży auto-moto potrzeba nowych inwestycji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!