Prawie 60 proc. kierowców w Europie wybiera silniki benzynowe lub dieslowskie. Europejscy kierowcy są również zdania, że silniki spalinowe wciąż mogą być udoskonalane i innowacyjne - wynika z ankiety Mazdy przeprowadzonej we współpracy z Ipsos MORI.
- Według wyników badania Mazda Driver Project, najwięcej kierowców, którzy wieszczą silnikom spalinowym pomyślną przyszłość, znajduje się w Niemczech, Hiszpanii, Szwecji i Polsce, gdzie ich odsetek przekroczył 60 proc.
- 31 proc. kierowców z wiodących rynków europejskich oświadczyło, że "mają nadzieję, iż nawet w okresie coraz szerszego rozpowszechniania się pojazdów elektrycznych, nadal istnieć będą samochody napędzane silnikami Diesla". W Polsce do twierdzenia tego przychyliło się aż 58 proc. kierowców.
- 33 proc. respondentów zadeklarowało, że w przypadku jednakowych kosztów eksploatacji samochodów elektrycznych i spalinowych, "woleliby oni samochód z silnikiem benzynowym lub dieslowskim, a nie elektryczny".
Jak udowodniła ankieta, konsumenci w znacznej mierze nie podzielają poglądów organizacji walczących z silnikami spalinowymi. 31 proc. kierowców z wiodących rynków europejskich oświadczyło, że "mają nadzieję, iż nawet w okresie coraz szerszego rozpowszechniania się pojazdów elektrycznych, nadal istnieć będą samochody napędzane silnikami Diesla". W Polsce do twierdzenia tego przychyliło się aż 58 proc. kierowców.
33 proc. respondentów zadeklarowało, że w przypadku jednakowych kosztów eksploatacji samochodów elektrycznych i spalinowych, "woleliby oni samochód z silnikiem benzynowym lub dieslowskim, a nie elektryczny". Najwięcej kierowców o takim poglądzie znalazło się we Włoszech - 54 proc.
Jedynie 33 proc. kierowców cieszy się również z rozwoju technologii samochodów autonomicznych. We Francji i Holandii odsetek osób entuzjastycznie nastawionych do aut samojezdnych plasuje się na poziomie nieprzekraczającym 25 proc.
Pomimo takich wyników, Mazda nie zrezygnowała z pracy nad zaawansowanymi technikami bezpieczeństwa i koncepcją Mazda Co-Pilot, która ma wprowadzać elementy nawigacji autonomicznej do nowych modeli samochodów tej marki.
Publikacja badania, które Mazda przeprowadziła we współpracy z Ipsos MORI, zbiega się z przedstawieniem przez firmę wizji "Sustainable Zoom-Zoom 2030" mającej proponować rozwiązania łączące technologie silników spalinowych i elektrycznych. Jedną z propozycji Mazdy jest silnik benzynowy SKYACTIV-X, wykorzystujący zapłon samoczynny. Ma on osiągać zarówno bardzo niskie poziomy emisji, jak i oferować dobre parametry w zakresie mocy i przyspieszania.
- Nieustannie dążymy do opracowywania nowych technologii, jednak zamierzamy w tym procesie nadal stawiać kierowcę jako najważniejszy czynnik we wszystkim, co robimy, a także koncentrować się na relacjach łączących pojazd z kierowcą - oświadczył szef Mazda Motor w Europie, Jeff Guyton.
Zdaniem Mazdy, prowadzenie samochodu jest umiejętnością, którą ludzie pragną zachować w przyszłości. Oprócz spełniania swojej funkcji, prowadzenie samochodu dostarcza również przyjemności i uznawana jest za coś, co warto przekazywać dalszym pokoleniom. Wyniki badań Mazdy wskazują na istnienie wyraźnych relacji emocjonalnych łączących kierowcę z samochodem - średnio 69 proc. kierowców "wyraża nadzieję, że przyszłe pokolenia będą miały nadal możliwość samodzielnego prowadzenia samochodów". W Polsce odsetek respondentów wyrażających taką opinię wyniósł 74 proc.
Przytoczone dane pochodzą z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Ipsos MORI na próbie 11008 respondentów z obszaru 11 rynków europejskich. Na każdym obszarze rynkowym przebadano co najmniej 1000 osób. Ankiety przeprowadzono w okresie od 7 do 22 września 2017 roku, a dane są ważone względem znanych proporcji populacyjnych w zakresie wieku, płci i regionu zamieszkania.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W Europie prawie 60 proc. kierowców wybiera silniki spalinowe