W październiku w Olsztynie autobusy zasilane gazem LNG

W październiku w Olsztynie autobusy zasilane gazem LNG
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W październiku na ulice Olsztyna wyjedzie 11 autobusów zasilanych gazem LNG. Będą to pierwsze tego typu autobusy w mieście. Paliwo do nich będzie dostarczał przewoźnikowi Gazprom - poinformował PAP jeden z dyrektorów firmy Solbus, która wyprodukowała autobusy.

Autobusy zasilane gazem LNG (ciekłym gazem ziemnym) będą jeździły na tych liniach miejskiej komunikacji Olsztyna, które od października przejmie od miejskiego przewoźnika wyłoniona kilka miesięcy temu w przetargu firma KDD. Pojazdy KDD, w sumie 11 autobusów, dostarczy firma Solbus.

"Będą to autobusy fabrycznie zbudowane tak, by zasilał je gaz LNG. Na razie pojazdy te będą tankowane z mobilnej stacji, a dokładniej - z cysterny przystosowanej do tego, by paliwo z niej tankować bezpośrednio do autobusów. Docelowo planujemy zbudowanie stacjonarnej stacji paliw dla gazu LNG" - powiedział PAP dyrektor marketingu firmy Solbus Michał Śliżak. Przyznał on także, że paliwo LNG będzie dostarczane do Olsztyna z Rosji przez firmę Gazprom.

Śliżak zapewnił PAP, że autobusy te będą bezpieczne w eksploatacji i komfortowe dla pasażerów, bo ich silnik będzie pracował znacznie ciszej niż autobusów zasilanych olejem napędowym. Ich wygląd nie będzie się różnił od innych autobusów miejskiej komunikacji.

"Tańsza niż tradycyjna będzie eksploatacja tych pojazdów. Z naszych testów wynika, że autobusy na LNG spalają ok. 10 proc. mniej paliwa, niż autobusy zasilane olejem. Zważyć też należy, że gaz LNG jest tańszy od ropy, co przewoźnikowi może dać oszczędność w eksploatacji rzędu nawet 40 proc. w porównaniu z autobusami napędzanymi na olej" - zapewnił Śliżak i dodał, że na jednym zatankowaniu autobus będzie mógł przejechać po mieście ok. 400 km.

Od października kilka linii autobusowych w Olsztynie będzie obsługiwało konsorcjum firm KDD Dariusz Gackowski z Niemcza (spod Bydgoszczy) i Blue Line z Łańcuta. Podczas przetargu na wyłonienie dodatkowego przewoźnika w mieście konsorcjum to zaproponowało najlepsze warunki finansowe za usługi przewozowe (za tak zwany wozokilometr było to 6,19 zł netto, podczas gdy stawka Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Olsztynie wynosiła 8,01 zł netto) oraz zadeklarowało zakup nowego taboru.

Wprowadzenie w Olsztynie nowego operatora linii autobusowych nie oznacza podwyżek cen biletów, pasażerowie we wszystkich liniach będą kasować takie same bilety.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W październiku w Olsztynie autobusy zasilane gazem LNG

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!