W Polsce auta emitują mniej CO2 od średniej europejskiej

W Polsce auta emitują mniej CO2 od średniej europejskiej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sprzedawane w Europie auta emitują średnio około 160 g dwutlenku węgla (CO2) na kilometr. W Polsce średnia ta jest niższa i wynosi 155 g/km - poinformował w czwartek instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny

Wynika to - zdaniem ekspertów Samaru - z nieco innej struktury sprzedaży, w której większy jest udział samochodów mniejszych.

Samar wyliczył, że 293 tys. 305 sprzedanych w Polsce w 2007 r. nowych samochodów, przy średnim rocznym przebiegu 25 tys. km, wyemitowałyby do atmosfery łącznie 1 mln 135 tys. 656 ton CO2.

W przygotowanym przez ekspertów Samaru rankingu samochodów (sprzedanych w Polsce w ub.r.) pod kątem emitowania przez nie dwutlenku węgla, na pierwszym miejscu znalazła się toyota, której sprzedane w Polsce pojazdy - zakładając, że średnio przejechałyby 25 tys. km - wyemitowałyby 126 tys. 633 tony CO2.

Kolejne miejsca zajęły: skoda - 121 tys. 259 ton CO2, fiat - 99 tys. 912 ton, opel - 98 tys. 179 ton i ford - 83 tys. 84 tony.

Samar zwrócił uwagę, że np. modele amerykańskie corvette emitują rocznie 21 ton CO2, a hummer - 25 ton. W Polsce łącznie sprzedano zaledwie 5 sztuk tych modeli, ale gdyby te auta przejechały 25 tys. km, wyemitowałyby przeszło 46 ton CO2. Hummer H2 z silnikiem o poj. 6,2 litra emituje 512 g/km, czyli więcej niż 5 smartów ForTwo jednocześnie.

Do rekordzistów rynku należą SUV-y z jednostkami benzynowymi, których pojemność przekracza 4,5 litra.

Najbardziej oszczędne i jednocześnie najmniej szkodliwe dla środowiska są modele miejskie z silnikami diesla. Najbardziej ekologicznym modelem na polskim rynku jest smart ForTwo z silnikiem Diesla o pojemności 0,8 litra o mocy 45 KM.

W czołówce znajdują się również dwa MINI z silnikami wysokoprężnymi oraz nowy fiat 500. Tradycyjnie dobre lokaty zajmują modele hybrydowe klasy kompakt - toyota prius i honda civic IMA - informuje Samar.

W rankingu segmentów najmniejszą średnią ważoną emisję CO2 mają samochody klasy mini (136 g/km) i małe (139 g/km). Na końcu plasują się samochody luksusowe (251 g/km), sportowe (217 g/km) i terenowe (213 g/km). Średnia dla modeli zasilanych benzyną wynosi 157 g/km, a dla diesli 152 g/km.

Znacznie większy poziom emisji mają samochody ciężarowe, a także tare samochody osobowe, których wiek przekracza 10 lat. Udział tych ostatnich w imporcie wciąż stanowi blisko 50 proc. (489 tys. 454 sztuki sprowadzone do Polski w ub.r.). W całym 2007 r. do naszego kraju sprowadzono łącznie 994 tys. 564 używane auta.

Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w UE auta mają emitować co najwyżej 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Wtedy przekroczenie limitu emisji będzie kosztowało 35 euro za każdy gram nadmiarowej emisji od każdego samochodu. W 2015 r. będzie to już 95 euro.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Polsce auta emitują mniej CO2 od średniej europejskiej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!