W styczniu moto-eksport pod kreską

W styczniu moto-eksport pod kreską
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Początek 2009 r. jest trudny dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Widać to także w obrotach handlowych z zagranicą. Tak więc w tym roku nie należy spodziewać się pobicia zeszłorocznego rekordu eksportu, pisze AutomotiveSuppliers.pl

W styczniu br. eksport przemysłu motoryzacyjnego Polsce miał wartość 1,02 mld euro. To o 37,32%mnie niz przed rokiem. Podobnie niskie wyniki zanotowano, nie licząc miesięcy urlopowych, w grudniu 2006 r. (1,05 mld euro).

Podobnie jak w poprzednich miesiącach o wynikach zadecydował eksport na rynki unijne, na które trafiło 91,94% całości. To o 8,55% więcej niż rok wcześniej. O ile o eksporcie na rynki pozostałych krajów UE można mówić o znaczącym spadku (dynamika 69,11%), to w przypadku eksportu na pozostałe rynki mamy do czynienia z rzeczywistym załamaniem. Na skutek kryzysu na Rosji i Ukrainie, głównych rynkach pozaunijnych, eksport poza UE spadł o ponad 2/3 (dynamika 30,41%).

Największym odbiorcą pozostają nadal Niemcy (27,67%). Dynamika eksportu do naszego zachodniego sąsiada spadła do 77,61%. Drugie miejsce także od dłuższego czasu należy do Włoch (20,61%). W tym przypadku spadek był większy - dynamika wyniosła 75,68%. Trzecim rynkiem zbytu była Francja gdzie trafiło 7,68% całego eksportu branży - a dynamika była stosunkowo wysoka (86,12%). Odczuwająca jeden z największych spadków w Europie, Wlk. Brytania spadła na 4. pozycję pod względem obrotów (przed rokiem 3. pozycja). Eksport na Wyspy Brytyjskie stanowił w styczniu 7,22% całości a dynamika wyniosła 54,71%. Pierwszą piątkę zamykają Czechy - 6,13% (dynamika 86,12%).

Wśród pierwszych dziesięciu rynków zbytu, najbardziej spadł, podobnie jak w grudniu '08 eksport, do: Hiszpanii (dynamika 37,48%) i na Węgry (33,76%). Na pierwszą dziesiątkę przypada 84,91% całości moto-eksportu.

O wynikach eksportu przemysłu motoryzacyjnego decydują obecnie dwie grupy produktów: samochody osobowe i samochody towarowo-osobowe, części i akcesoria oraz silniki wysokoprężne. Ich łączny udział w eksporcie branży w styczniu br. wyniósł 72,25%.

Eksport aut osobowych i towarowo-osobowych wyniósł 409,89 mln euro (-30,2%). Pomimo spadku, udział tej grupy w całości eksportu branży wzrósł do 40,15% i o 4,09% więcej niż w styczniu '08. Na początku roku niemal wszystkie, bo 94,24% eksportowanych aut, trafiło na rynki unijne. Największymi odbiorcami były Włochy , 41,32%, dynamika była malejąca (87,96%). Drugim rynkiem były Niemcy (16,23%). W pierwszej dziesiątce tylko w tym jednym przypadku dynamika miała tendencję wzrostową (116,71%). Kolejne pozycje przypadły: Wlk. Brytanii (9,04% i dynamika 62,8%), Francji (8,87% i 90,16%) i Węgrom (3,73% i 44,51%). Na pierwszą piątkę rynków zbytu przypadło 79,19% całości eksportu tej grupy. Wśród największych odbiorców, poza Węgrami, eksport spadł najmocniej m.in. do Rosji (9. pozycja) - dynamika 22,98% i do Hiszpanii (10. pozycja) - dynamika 27,55%.

Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 327,64 mln euro (-28,14%). Na tę grupę przypadło 24,25% eksportu sektora. W porównaniu do stycznia '08 udział części wzrósł o 0,37%. Do krajów Unii Europejskiej trafiło 93,91% eksportowanych części i komponentów. Największym rynkiem były Niemcy (43,62% i dynamika 84,35%). Kolejni odbiorcy to: Francja (9,6% i dynamika 88,9%) oraz Czechy (7,99% i dynamika 74,6%). Włochy, w zeszłym roku 2. rynek zbytu, w styczniu br. spadł na 4. pozycję (6,36%). Zdecydował o tym mniejszy o blisko połowę (dynamika 54,25%) popyt. Piątą pozycję zajmuje Hiszpania (5,65%), która straciła aż 65,47% zeszłorocznej wielkości.

Dotychczasowy "trzeci filar" eksportu branży, silniki wysokoprężne odnotowały w styczniu br. wynik 127,17 mln euro, co daje 44,41% dynamikę. Udział silników wysokoprężnych w całości eksportu spadł do 12,47%. Ponad 95% wyprodukowanych silników Diesla znalazło odbiorców na terenie Unii Europejskiej.

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych, tylko w dwóch przypadkach odnotowano wzrost eksportu: podwozia z silnikami (dynamika 117,24%) i autobusy (182,13%). Największe spadki natomiast dotknęły nadwozia (34,33%) i samochody ciężarowe (41,78%)

Wyniki styczniowego eksportu zgodnie z oczekiwaniami były zdecydowanie gorsze niż rok wcześniej. Spadek zamówień, wydłużone przestoje noworoczne w zakładach produkcyjnych przełożyły się na ponad 37% spadek. Załamanie rynków wschodnich (Rosja i Ukraina) spowodowało, że moto-przemysł w Polsce jeszcze bardziej jest uzależnionych krajów UE. Jeszcze w styczniu '08 na kraje unijne przypadało 83,39%. Po 12 miesiącach na rynki UE przypadało o 8,55% więcej. Jest jeszcze za wcześnie aby precyzyjnie prognozować jaką wartość może uzyskać eksport przemysłu motoryzacyjnego w całym br. Sytuacja na rynkach zmienia się z tygodnia na tydzień. Na pewno wprowadzenie dopłat zdecydowanie poprawi wyniki w lutym i marcu, ale nie należy oczekiwać, że będą one tak wysokie jak w 2008 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W styczniu moto-eksport pod kreską

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!