Warsztaty autoryzowane i niezależne - równy dostęp do danych naprawczych

Warsztaty autoryzowane i niezależne - równy dostęp do danych naprawczych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firmy motoryzacyjne będą ujawniać informacje techniczne, które pozwolą niezależnym warsztatom na dokonywanie tańszych napraw. To efekt postępowania prowadzonego przez Komisję Europejską, pisze Rzeczpospolita.

Daimler Chrysler, General Motors, Toyota i Fiat zobowiązały się do ujawniania informacji technicznych o swoich samochodach, niezbędnych do dokonywania w nich napraw. Teraz szczegóły, do tej pory często zarezerwowane dla warsztatów autoryzowanych, poznają również mechanicy niezależni. - Właściciele samochodów skorzystają dzięki konkurencji w postaci tańszej siły roboczej i tańszych części zamiennych - przewiduje unijna komisarz Neelie Kroes.

Wiadomo, że naprawy wykonywane w warsztatach niezależnych są znacznie tańsze niż w autoryzowanych. Różnica sięga 16% w Niemczech, 50% w Hiszpanii i nawet 120% w Wielkiej Brytanii. Wg Komisji, lepiej poinformowane warsztaty niezależne, będą też mogły dokonywać napraw bezpieczniejszych niż do tej pory. Zobowiązania ze strony czterech koncernów to efekt postępowania w sprawie naruszenia przez nie unijnego prawa.

Zdaniem Komisji Europejskiej firmy nie ujawniały warsztatom niezależnym tych samych informacji, które przekazywały sieciom autoryzowanym. Bruksela oskarżyła je o łamanie artykułu 81 unijnego traktatu, który zakazuje "restrykcyjnych praktyk biznesowych".
Rzeczpospolita podaje, że koncerny - zapewne w obawie przed porażką w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości - w końcu ustąpiły i przekazały Komisji zestaw swoich prawnych zobowiązań. Jeśli będą je naruszać, Bruksela może na nie nałożyć kary sięgające nawet 10% rocznych obrotów, bez konieczności kierowania sprawy do unijnego sądu.

Teraz, informacje techniczne muszą być udostępniane zarówno warsztatom autoryzowanym, jak i niezależnym na równych prawach. Koncerny mogą rezerwować dla mechaników autoryzowanych informacje dotyczące systemów antywłamaniowych czy innych funkcji elektroniki pokładowej. Ale te obostrzenia nie mogą wpływać na możliwości dokonywania napraw innych elementów samochodu. Informacje dla warsztatów będą oczywiście kosztować ale cena za dostęp do odpowiednich stron internetowych musi być taka sama dla mechaników autoryzowanych i niezależnych i powinna zależeć od czasu użytkowania.

Bruksela nie prowadzi już odrębnego postępowania w sprawie innych koncernów. Jednak własne śledztwo przeciw koncernowi PSA, producentowi Peugeotów i Citroenów, prowadzą władze francuskie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Warsztaty autoryzowane i niezależne - równy dostęp do danych naprawczych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!