PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Warsztaty autoryzowane i niezależne - równy dostęp do danych naprawczych

Autor: Rzeczpospolita
17-09-2007 16:20
Warsztaty autoryzowane i niezależne - równy dostęp do danych naprawczych

Firmy motoryzacyjne będą ujawniać informacje techniczne, które pozwolą niezależnym warsztatom na dokonywanie tańszych napraw. To efekt postępowania prowadzonego przez Komisję Europejską, pisze Rzeczpospolita.

Daimler Chrysler, General Motors, Toyota i Fiat zobowiązały się do ujawniania informacji technicznych o swoich samochodach, niezbędnych do dokonywania w nich napraw. Teraz szczegóły, do tej pory często zarezerwowane dla warsztatów autoryzowanych, poznają również mechanicy niezależni. - Właściciele samochodów skorzystają dzięki konkurencji w postaci tańszej siły roboczej i tańszych części zamiennych - przewiduje unijna komisarz Neelie Kroes.
Wiadomo, że naprawy wykonywane w warsztatach niezależnych są znacznie tańsze niż w autoryzowanych. Różnica sięga 16% w Niemczech, 50% w Hiszpanii i nawet 120% w Wielkiej Brytanii. Wg Komisji, lepiej poinformowane warsztaty niezależne, będą też mogły dokonywać napraw bezpieczniejszych niż do tej pory. Zobowiązania ze strony czterech koncernów to efekt postępowania w sprawie naruszenia przez nie unijnego prawa.

Zdaniem Komisji Europejskiej firmy nie ujawniały warsztatom niezależnym tych samych informacji, które przekazywały sieciom autoryzowanym. Bruksela oskarżyła je o łamanie artykułu 81 unijnego traktatu, który zakazuje "restrykcyjnych praktyk biznesowych".
Rzeczpospolita podaje, że koncerny - zapewne w obawie przed porażką w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości - w końcu ustąpiły i przekazały Komisji zestaw swoich prawnych zobowiązań. Jeśli będą je naruszać, Bruksela może na nie nałożyć kary sięgające nawet 10% rocznych obrotów, bez konieczności kierowania sprawy do unijnego sądu.

Teraz, informacje techniczne muszą być udostępniane zarówno warsztatom autoryzowanym, jak i niezależnym na równych prawach. Koncerny mogą rezerwować dla mechaników autoryzowanych informacje dotyczące systemów antywłamaniowych czy innych funkcji elektroniki pokładowej. Ale te obostrzenia nie mogą wpływać na możliwości dokonywania napraw innych elementów samochodu. Informacje dla warsztatów będą oczywiście kosztować ale cena za dostęp do odpowiednich stron internetowych musi być taka sama dla mechaników autoryzowanych i niezależnych i powinna zależeć od czasu użytkowania.

Bruksela nie prowadzi już odrębnego postępowania w sprawie innych koncernów. Jednak własne śledztwo przeciw koncernowi PSA, producentowi Peugeotów i Citroenów, prowadzą władze francuskie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 612 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

715 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP