Po kolejnym spadku produkcji i sprzedaży samochodów w maju br., China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) „rozważa zweryfikowanie” w dół wcześniejszych prognoz tego rynku na 2011 rok, poinformowali przedstawiciele stowarzyszenia.
Według CAAM, w maju wyprodukowano w Chinach 1348,9 tys. samochodów osobowych i dostawczych, a sprzedano 1382,8 tys., co oznacza odpowiednio spadek o 12,1 proc. oraz 10,2 proc. w porównaniu do kwietnia oraz spadek o 4,9 proc. oraz 3,9 proc. do maja 2010 roku.
Łącznie w ciągu pierwszych pięciu miesięcy zmontowano w Chinach o 3,2 proc. mniej samochodów niż rok temu, a sprzedano o 4 proc. mniej.
Jak wskazuje CAAM, występują cztery kluczowe problemy, aby rósł rynek motoryzacyjny. Po pierwsze, zachęty państwowe do zmian na rynku samochodów osobowych. Po drugie, segment samochodów dostawczych został dotknięty pogorszeniem sytuacji makroekonomicznej. Po trzecie, zmalała stopa zysku producentów w sektorze automotive. Po czwarte, w tym roku wystąpił rekordowych rozmiarów eksport samochodów osobowych i dostawczych.
O ile CAAM rozważa obniżkę prognoz, zrobił to już Bank of China. Według niego, w br. chiński przemysł motoryzacyjny zwiększy produkcję nie o 10 proc., lecz między 5 a 10 proc.
Warto przypomnieć, że w 2010 roku w Chinach wyprodukowano blisko 18,3 mln samochodów, o prawie 33 proc. więcej niż rok wcześniej.