W 2017 r. w Unii Europejskiej sprzedano łącznie 216,57 tys. pojazdów elektrycznych. To o 39 proc. więcej niż w roku 2016. W Polsce dynamika wzrostu była ponad dwa razy wyższa i wyniosła blisko 90 proc., jednak nieporównanie mniejsza była wielkość bazowa.
- W 2017 roku w UE sprzedano blisko 220 tys. samochodów elektrycznych, o 39 proc. więcej niż rok wcześniej.
- Najwięcej pojazdów elektrycznych kupili Niemcy (blisko 55 tys. sztuk), Brytyjczycy (ponad 47 tys.) i Francuzi (prawie 37 tys.).
- W Polsce nabywców znalazło niespełna 1,1 tys. EV, co oznacza wzrost o prawie 88 proc.
Ogólnie w 2017 r. klienci z Unii Europejskiej kupili 216 566 pojazdów elektrycznych (EV) - o 39 proc. więcej niż rok wcześniej (155 757 sztuk). W przekroju dwunastu miesięcy najwięcej pojazdów elektrycznych sprzedano w Niemczech (54 617 szt.), Wielkiej Brytanii (47 298 szt.) i Francji (36 835 szt.). Polska zakończyła 2017 rok wynikiem 1 068 EV, które wyjechały z salonów. To wzrost o 87,7 proc. w porównaniu do 2016 r. Z tego 585 stanowiły hybrydy plug-in (+44,8 proc.), a 439 samochody całkowicie elektrycznych (+306,5 proc.).
Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w czwartym kwartale 2017 r. w UE sprzedano 64 447 samochodów elektrycznych, 29,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 r. (49 902 szt.). W Polsce w tym okresie sprzedano 369 pojazdów elektrycznych - o 146 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2016 r.
Czytaj również Jadwiga Emilewicz: musimy sprawić, by Polaków było stać na samochody elektryczne.
- W ubiegłym roku Polska odnotowała jeden z największych przyrostów sprzedaży pojazdów w pełni elektrycznych spośród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Ten fakt oczywiście cieszy, jednak pamiętajmy, że liczby są nadal niskie, szczególnie w porównaniu z wynikami osiąganymi przez kraje Europy Zachodniej - mówi Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL. - Nie ma się jednak czemu dziwić. EV są nad Wisłą bardzo drogie, zwłaszcza biorąc pod uwagę zarobki przeciętnego Polaka, a nabywcy samochodów napędzanych energią elektryczną nie mogą liczyć na jakiekolwiek wsparcie ze strony państwa. Oczywiście uchwalona przez parlament ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest krokiem w dobrym kierunku, jednak to ciągle mało. Zachęt dla klientów zainteresowanych zakupem EV powinno być więcej, inaczej rynek będzie się rozwijał bardzo powoli.
Czytaj także Samochody elektryczne mają być zwolnione z akcyzy.
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL to projekt realizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, organizację branżową, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności w Polsce. PSPA integruje polskie i zagraniczne firmy z wielu branż, m.in. motoryzacyjnej, technologicznej, finansowej, leasingowej, doradczej i logistycznej, które wspólnie działają na rzecz ukształtowania odpowiedniego otoczenia gospodarczego, pozwalającego na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wiadomo, o ile wzrosła sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie w 2017 roku