XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Większa sprzedaż autobusów

Większa sprzedaż autobusów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku na polskim rynku sprzedano 961 autobusów, o 85 sztuk czyli 9,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku - podała firma Infobus, monitorująca rynek.

Zdaniem analityków Infobusa, tegoroczną, wysoką sprzedaż napędza w zasadzie tylko jeden segment rynku - autobusów miejskich.

Potwierdzeniem tego są wyniki firmy Solaris Bus&Coach, która od kilku lat zajmowała pozycję lidera w segmencie autobusów miejskich. W tym roku, w związku z dużymi zamówieniami polskich miast, spółka osiągnęła najlepszy w swej historii wynik, czyli 262 pojazdy sprzedane w ciągu trzech kwartałów. Dało jej to zdecydowane prowadzenie w rankingu sprzedaży rynku autobusów. Po raz pierwszy od lat pozycję lidera stracił Autosan, który prowadził w tym rankingu od początku lat 90.

Łącznie w ciągu 9 miesięcy br. sprzedano w Polsce 562 autobusy miejskie, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w 2006 r. o 141 sztuk (+ 33,49 proc.).

Eksperci Infobusa przewidują, że realizacja wszystkich tegorocznych przetargów zamknie się na koniec roku sumą ok. 720 sprzedanych pojazdów. Dla porównania w całym 2006 r. sprzedano 603 autobusy miejskie, a jeszcze rok wcześniej - tylko 392.

Prym wśród największych klientów wiedzie MZA Warszawa, które odebrało w tym roku 150 nowych autobusów. Następne miejsce zajmują prywatni przewoźnicy: PKS Grodzisk Maz. - 57 sztuk i Mobilis - 52 sztuki, którzy wygrali przetargi zorganizowane przez stołeczny ZTM. Ponadto MPK Kraków zakupiło 38 autobusów, PKM Sosnowiec - 35 i MPK Łódź - 31.

Wzrost sprzedaży miał miejsce tylko w segmencie autobusów miejskich. Spadek natomiast dotknął m.in. strategiczny segment autobusów międzymiastowych - sprzedano ich 45, o 13,59 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To - zdaniem specjalistów z Infobusa - efekt znaczącego ograniczenia zakupów przez najważniejszych klientów w tej kategorii czyli przedsiębiorstwa PKS.

Tendencja spadkowa panuje również w segmencie autobusów turystycznych, gdzie sprzedano 108 autokarów, o 11 mniej niż przed rokiem (- 9,24 proc.).

Jedyny segment na autobusowym rynku, w którym nie nastąpiła żadna zmiana to autobusy szkolne. Tu o wielkości dostaw decyduje właściwie tylko Ministerstwo Edukacji i Sportu. Zdaniem ekspertów Infobusa, po wielu próbach w tym roku prawdopodobnie uda się zrealizować przetarg na dostawę 47 gimbusów. Prawdopodobnie wszystkie pojazdy do końca roku dostarczy Autosan.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Większa sprzedaż autobusów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!