XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wielkie kłopoty dostawców

Wielkie kłopoty dostawców
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kryzys dotyka kontrahentów dużych koncernów. Spadek zamówień zmusza je do cięcia kosztów. Najgorzej mają podwykonawcy branży motoryzacyjnej, meblowej oraz AGD i RTV.

Jak pisze "Rzeczpospolita" kulejąca sprzedaż samochodów coraz mocniej uderza w producenta podzespołów Delphi Polska. Firma zatrudnia blisko 8 tys. osób w 8 zakładach. Poziom zamówień spada.

– Dostosowujemy do nich plany produkcyjne, a w konsekwencji redukujemy zatrudnienie – przyznają w Delphi.

Produkcja maleje także u innych dużych producentów komponentów motoryzacyjnych, jak Lear Corporation czy TRW Braking Systems. W najgorszej sytuacji są jednak ci poddostawcy, którzy produkują tylko dla jednej lub dwóch fabryk samochodów.

– Z powodu ograniczenia produkcji w gliwickim Oplu, w październiku pracowaliśmy tylko siedem dni, w listopadzie osiem dni, a grudzień wcale nie zapowiada się lepiej. Ponosimy straty – twierdzi dyrektor jednego z zakładów montujących fotele do aut na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zakład musi pozostawać w pełnej gotowości nawet wtedy, gdy Opel nie pracuje. Bo gdy produkcja samochodów rusza, także fotele są montowane na trzy zmiany.

Może być jeszcze gorzej. Wiele wskazuje na to, że z pracy w soboty może zrezygnować tyska fabryka Fiata.

Spadek zainteresowania autami boleśnie odczuła spółka Ficomirrors Polska, wytwarzająca lusterka samochodowe. – Musieliśmy ograniczyć produkcję. Zamówienia zmalały o 20 proc. – informuje Tomasz Pasternacki, dyrektor produkcji.

Zatrudniający blisko 2 tys. osób Inter Groclin Auto musiał zredukować produkcję o ok. 30 proc. Spółka, która wytwarza w dwóch zakładach poszycia oraz fotele samochodowe, szykuje się do ograniczenia działalności w Polsce i przeniesienia jej na Ukrainę. Ma tam już jeden zakład, a drugi buduje. Dzięki tamtejszym niższym kosztom pracy podniosłaby rentowność - pisze "Rzeczpospolita".

– Jeżeli sytuacja się nie poprawi, będziemy musieli przyspieszyć ten plan – twierdzi Jerzy Pięta, rzecznik spółki.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wielkie kłopoty dostawców

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!