Przedstawiony przez Fiata plan przeniesienia produkcji Fiata Pandy z fabryki w Tychach do zakładu pod Neapolem to jedna z kluczowych kwestii rozważanych przez największe włoskie związki zawodowe, które mają wypowiedzieć się na temat nowej strategii koncernu.
Osią nowej strategii jest podwojenie do 2014 r. liczby produkowanych we Włoszech modeli Fiata i zainwestowanie w tym kraju 30 mld euro.
Kierownictwo koncernu zapowiedziało, że z przeniesieniem produkcji Pandy z Polski do zakładu w Pomigliano d'Arco pod Neapolem wiązać się będzie zainwestowanie w tę fabrykę 700 mln euro.
Jednocześnie dyrektor generalny Fiata Sergio Marchionne oświadczył, że nieprawdziwe są już wyrażane opinie, że plany wielkich inwestycji we Włoszech to próba "szantażowania" związków zawodowych i wymuszenia w ten sposób ich aprobaty : - Nie ma żadnego szantażu. Z mojej strony jest zachęta do wzięcia udziału w realizacji tego projektu - powiedział Marchionne po rozmowie z gubernatorem regionu Piemont Roberto Cotą. Jednocześnie dał do zrozumienia, że oczekuje od związkowców większej elastyczności.
- Najważniejsze jest zawarcie porozumienia. Bez niego nie będzie tej inwestycji, a 700 milionów euro będzie czekać na kogoś innego, kto zawrze umowę - stwierdził Marchionne wyraźnie podkreślając, że za priorytet uważa zawarcie porozumienia właśnie w sprawie zakładu w Pomigliano d'Arco.
Gotowość rozmów na ten temat już wyraził szef największej lewicowej centrali związkowej CGIL Guglielmo Epifani. Zaznaczył jednocześnie: - (..) ale nie można tego robić pod groźbą przeniesienia produkcji gdzieś indziej.
Przywódca drugiej co do wielkości centrali związkowej CISL Raffaele Bonanni oznajmił: - (...) jesteśmy gotowi natychmiast podpisać porozumienie. Istniało ryzyko, że Fiat przeniesie produkcję do USA, Brazylii i Polski. Teraz zaś okazuje się, że fabryki we Włoszech nie tylko nie zostaną zamknięte, ale i produkcja zostanie podwojona.
- Logiczne jest, że firma, która tak wiele chce zainwestować, musi mieć pewne gwarancje. Lecz Fiat przedstawił także swoje własne, jak przeniesienie produkcji Pandy z Polski do Włoch. To wielka szansa - ocenił Bonanni.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Włoskie związki o planach Fiata